بازاریابی محتوا
سر فصل ها
در این پست در نگاه بلاگ توضیحی کاربردی در مورد بازاریابی محتوا برای شما عزیزان ارائه شده است. پس از خواندن این مقاله، اصول و مفاهیم و تعاریف اولیه این ابزار قدرتمند بازاریابی را به صورت کامل درک خواهید کرد.
بازاریابی محتوا چیست؟
بازاریابی محتوا توسط مؤسسه بازاریابی محتوا به عنوان “رویکرد بازار استراتژیک که بر ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار برای جذب و حفظ یک گروه هدف به وضوح تعریف شده برای سودآور کردن هدف نهایی تمرکز دارد” تعریف شده است.
بازاریابی محتوا یک استراتژی بازاریابی است که برای جذب و حفظ مخاطب از طریق ایجاد و به اشتراک گذاری مقالات، ویدئوها، پادکستها و سایر رسانههای مرتبط استفاده میشود. این رویکرد تخصص را ایجاد میکند، آگاهی از نام تجاری را ارتقا میدهد، و کسب و کار شما را در زمانی که زمان خرید چیزی است که میفروشید در سرلوحه ذهن خود نگه میدارد.
نگرش مشتری
بازاریابی محتوا اغلب با شرکتها و استراتژیهای اینترنتی نسبتاً جدید مرتبط است، اما در واقع این روش از صدها سال پیش سرچشمه گرفت. به عنوان مثال، بنجامین فرانکلین سالنامههای سالانهای را در قرن هجدهم برای تبلیغ چاپخانه خود منتشر کرد. جان دیر، سازنده ماشین آلات کشاورزی آمریکایی، انتشار مجله The Furrow را در سال 1895 آغاز کرد. امروز در 40 کشور پخش میشود.
بنابراین، محتوای طبقهبندی شده توسط مشتریان یا بازدیدکنندگان (جدید) با آنچه دقیقاً فروخته یا ارائه میشود ارتباط نزدیکی دارد. به زبان ساده، بازاریابی محتوا راهی برای شناخت شرکت، ایجاد یک رابطه اعتماد و سپس ایجاد یک رابطه تجاری است. این به عنوان یک پل اطلاعاتی بین تجارت و مصرف کننده عمل میکند و بنابراین باید بخشی از هر استراتژی تجاری متمرکز بر ایجاد و حفظ روابط قوی با مشتری باشد.
نرخ تبدیل و بازاریابی محتوا
به عنوان مثال، در حالی که برای مصرف کنندگان مهم است که چیزهای مثبت شرکت را به صورت آنلاین به اشتراک بگذارند، بازاریابان البته به فروش علاقهمند هستند. آنها سعی میکنند بر رفتار مصرف کننده تأثیر بگذارند و بازاریابی محتوا نقش بزرگی را در این فرآیند ایفا میکند. یک فروشگاه اینترنتی ممکن است 100000 بازدیدکننده در ماه داشته باشد، اما اگر فقط 15 کالا فروخته شود، استراتژی بازاریابی چندان مؤثر نخواهد بود. این یک آمار بسیار مهم در دنیای بازاریابی است. نرخ تبدیل چیزهای زیادی در مورد اثربخشی مواد بازاریابی میگوید و میتوان آن را با تقسیم تعداد سفارشات یا خدمات خریداری شده بر تعداد بازدیدکنندگان محاسبه کرد. برای این منظور از بهینه سازهای تبدیل استفاده میشود.
با این حال، بازاریابی محتوا نباید فقط بر روی نرخ تبدیل متمرکز شود. این دو ابزار بازاریابی میتوانند اثرات متضادی بر یکدیگر داشته باشند. زمانی بهترین نتیجه را دارد که ارزش به مصرف کننده ارائه شود بدون اینکه انتظاری در عوض داشته باشد.
هنگامی که محتوا مشتری را مجذوب خود کرد و رابطه برقرار شد، میتوان رابطه را به سطح بالاتری برد. این میتواند به معنای ارائه محتوای ممتاز یا پولی باشد یا به مصرف کننده امکان اشتراک در خبرنامه مربوطه را بدهد. همچنین ممکن است از مصرف کننده خواسته شود که خرید مربوطه را انجام دهد. مهم است که این به اصطلاح فراخوان به اقدام به گونهای ارائه شود که نشان دهد واقعاً برای مصرف کننده مفید است.
بازاریابی محتوای دیجیتال و خلق ارزش
در حالی که قبلاً بازاریابی محتوا بیشتر در مورد محتوای فیزیکی بود، از زمان معرفی اینترنت و رسانههای اجتماعی، اکنون امکانات بیشتری برای دستیابی به مخاطبان وسیعتری با انواع مختلف محتوا وجود دارد. بازاریابی محتوای دیجیتال از طریق کانالهای الکترونیکی مختلف برای شناسایی، پیش بینی و برآورده کردن خواستهها و نیازهای مصرف کننده انجام میشود. بازاریابی محتوا باید به طور مداوم توسط سازمانها برای جلب و حفظ مصرف کنندگان اعمال شود. این وضعیت در یک خبرنامه ماهانه یا سرویسی نشان داده میشود که در آن کاربر میتواند در بهروزرسانیهای مربوط به خدمات یا فعالیتهای یک شرکت مشترک شود.
بازاریابی محتوا موضوعاتی مانند مقالات آموزشی، فیلمها، سایر خدمات الکترونیکی و سرگرمیها را پوشش میدهد و زمانی که به مصرفکنندگان چیزی پیشنهاد میشود که در هیچ جای دیگری نمیتوانند پیدا کنند، بهترین عملکرد را دارد. نمونههایی از انواع بازاریابی محتوا مؤثر عبارتاند از:
وبلاگها و مقالات
وبلاگها و مقالات دو مورد از محبوبترین شکلهای بازاریابی محتوا هستند، به خصوص برای شرکتهای نسبتاً کوچک. این عمدتاً به این دلیل است که وقتی محتوای مربوط به شرکت به صورت آنلاین پست میشود، در دسترس بودن یک شرکت به سرعت افزایش مییابد. به این بهینه سازی موتور جستجو (SEO) میگویند. گروه دیجیتال مارکتینگ نگاه در این مورد تحقیق کرد و به این نتیجه رسید که وبسایتهای دارای وبلاگ بیش از 400 درصد صفحات را در مقایسه با سایتهایی که از این تکنیک استفاده نمیکنند، فهرست میکنند. بهبود سئو برای انواع دیگر بازاریابی محتوا نیز اعمال میشود.
فیلم
مصرف کنندگان بیشتر از همیشه ویدئوها را تماشا میکنند. یک سوم کل دادههای استفاده شده به صورت آنلاین صرف پخش ویدئو میشود. این امر باعث میشود بازاریابی از طریق ویدئوها بسیار مؤثر باشد. سرویسهای محبوب رسانههای اجتماعی اینستاگرام و اسنپ چت قبلاً توسط تأثیرگذارانی که برای شرکتها کار میکنند استفاده میشوند. ویدئوها همچنین برای آموزش چیزی در مورد محصول یا خدماتی که شرکت میفروشد یا ارائه میدهد به مصرف کننده استفاده میشود.
اینفوگرافیک
ارزش آفرینی نیز با ساخت و انتشار اینفوگرافیک برای مصرف کنندگان محقق میشود. فرمت جذاب بصری یک اینفوگرافیک به مصرف کننده کمک میکند این به آنها کمک میکند تا آمار را بهتر تفسیر کنند یا به آنها ایده بدهند که چرا چیزی ارزشمند است و چیزی چگونه کار میکند.
کتابهای الکترونیکی
کتابهای الکترونیکی نیز یک روش بازاریابی محتوا مؤثر است که ارزش زیادی برای مصرف کننده ایجاد میکند. به همین دلیل کتاب الکترونیکی نباید یک تبلیغ 10 صفحهای باشد. کتابهای الکترونیکی اغلب میتوانند در ازای دریافت اطلاعات در مورد کاربر دانلود شوند.
پستهای رسانههای اجتماعی
رسانههای اجتماعی بخش اساسی بسیاری از استراتژیهای بازاریابی مؤثر هستند. شرکتها از این رسانه برای دستیابی به مخاطبان هدف و مخاطبان جدید خود استفاده میکنند. این روابط وضعیت جوهر بازاریابی محتوا را حفظ میکند و به این معنی است که محصولات یا خدمات جدید تبلیغ میشوند.
بازاریابی محتوا و تبلیغات سنتی
تبلیغات سنتی هنوز هم رایجترین شکل بازاریابی است. بازاریابان از آن برای دستیابی به مشتریان در هر کجا و زمانی که میخواهند استفاده میکنند. در روزنامهها، مجلات، بیلبوردها، رادیو، تلویزیون، ایمیلها و غیره هر روز استفاده میشود. تفاوت اصلی با بازاریابی محتوا این است که تبلیغات سنتی برای تعداد زیادی از افراد بدون توجه به اینکه به پیامها علاقه دارند یا خیر ارسال میشود. بازاریابی محتوا به معنای ایجاد محتوای ارزشمند برای اطلاع رسانی یا سرگرم کردن مشتریان جدید است. بسیاری از بازاریابان بازاریابی محتوا را مؤثر و بادوام میدانند زیرا به جای خرید یکباره، روی روابط با مشتری سرمایه گذاری میکند.
بازاریابی محتوا اجازه میدهد تا جایی که تبلیغات سنتی قطع میشود. به عنوان مثال، تبلیغات سنتی، فعالیت کاربر را هنگام تماشای تلویزیون یا گشت و گذار در اینترنت قطع میکند. پاپ آپ ها قبل از تبلیغات، وبسایتها و ویدئوها در رسانههای اجتماعی قابل مشاهده میشوند.
تبلیغات سنتی اغلب فقط حاوی اطلاعاتی در مورد محصول یا خدماتی است که شرکت میفروشد. همانطور که بحث شد، بازاریابی محتوا حول محور ایجاد ارزش و حفظ روابط قوی با مشتری بدون درخواست چیزی در ازای آن است.
از طریق بازاریابی محتوا، شرکتها سعی میکنند با ارائه ارزش رایگان برای تشویق رفتار مشتری در آینده، مخاطبان خود را جذب کنند. با این حال، تبلیغکنندگان سنتی برای ارائه پیام خود به پلتفرمهای رسانهای با مخاطبان موجود پرداخت میکنند. آنها وقت پخش تلویزیون یا رادیو میخرند، بیلبورد اجاره میکنند یا ایمیل میفرستند.
انتخاب استفاده از استراتژی دیگر اغلب به هزینهها بستگی دارد. اگرچه تحلیلهای مختلفی از هزینههای هر دو روش انجام شده است، اما گروه نگاه گزارش میدهد که توسعه بازاریابی محتوا 62% گرانتر است اما 3 برابر بیشتر نتیجه میدهند و بنابراین به طور قابل توجهی ارزانتر است. با این حال، بازاریابی محتوا باید با چشمانداز شرکت و کاتالوگ محصولات یا خدمات همسو باشد.
نقش بازاریابی محتوا چیست؟
مؤسسه بازاریابی محتوا اینگونه تعریف میکند: «یک تکنیک بازاریابی برای ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند و مرتبط با تبلیغات برای جذب و به دست آوردن یک مخاطب کاملاً مشخص – با هدف هدایت اقدام سودآور مشتری». به عبارت دیگر، این در مورد کمک به مشتریان در خرید است.
بازاریابی محتوا را چگونه انجام میدهید؟
در اینجا یک راهنمای گام به گام وجود دارد که به شما کمک میکند تا یک استراتژی و برنامه بازاریابی محتوا را طراحی کنید.
- اهداف خود را تعیین کنید. …
- مخاطب خود را تعریف کنید …
- درباره رقبای خود تحقیق کنید …
- تحقیق کامل در مورد موضوع و کلمه کلیدی …
- محتوای موجود خود را مرور کنید …
- استراتژی خود را طراحی کنید …
- منابع خود را برنامه ریزی کنید …
- برنامه تولید محتوای خود را برنامه ریزی کنید.
شما چه فکر میکنید؟
آیا تعریف بازاریابی محتوا را میدانید؟ آیا بهروزرسانیهای منظم را از طریق خبرنامهها یا مجلات دریافت میکنید؟ آیا فکر میکنید بازاریابی محتوا برای برخی شرکتها مؤثرتر از سایرین است؟ آیا راهنمایی یا نظر اضافی دارید؟
شما میتوانید نظرات و دانش خود را با ما اشتراک بگذارید.
اگر این مقاله را دوست داشتید، میتوانید برای دریافت آخرین پستها در مورد مدلها و روشها در خبرنامه ما ثبت نام کنید.
2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید
مقالاتتون عالین واقعا!
مطلبتون بسیار مفید بود