استراتژی تبلیغات: چگونه یک استراتژی تبلیغاتی بسازیم

استراتژی تبلیغات

یک آژانس تبلیغاتی معتبر استراتژی تبلیغات را برای پیشبرد اهداف خود در بازار طراحی می‌کند. اگر به دنبال ایجاد آگاهی از برند یا بهبود سود نهایی خود باشید، باید یاد بگیرید که چگونه استراتژی‌های تبلیغاتی می‌توانند بر کسب‌وکار شما تأثیر بگذارند.

استراتژی‌های تبلیغاتی چیست؟

یک استراتژی تبلیغاتی مجموع تلاش‌های فراگیر یک شرکت برای ایجاد آگاهی از برند و افزایش فروش است. این اهداف می‌تواند شامل معرفی محصولات جدید، تعیین نرخ تبدیل فروش، به دست آوردن مشترکین رسانه‌های اجتماعی، دسترسی به بازار هدف و جذب مشتریان فعلی باشد.

استارت‌آپ‌ها، کسب‌وکارهای کوچک و شرکت‌های بزرگ با استفاده از ترکیبی از کانال‌های بازاریابی سنتی و کانال‌های بازاریابی دیجیتال، کمپین‌های تبلیغاتی استراتژیک ایجاد می‌کنند. تبلیغات سنتی شامل تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات چاپی، بیلبوردها، پست مستقیم و تیم‌های خیابانی است. تاکتیک‌های تبلیغات دیجیتال شامل تبلیغات دیجیتال، بازاریابی محتوای مبتنی بر SEO، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و کمپین‌های بازاریابی ایمیلی است.

استراتژی بازاریابی برند شما باید همه چیز را از تبلیغات و افزایش آگاهی از برند شما گرفته تا مشتریان جدید، تا خرید و تبدیل مشتریان به بازدیدکنندگان تکراری پوشش دهد. یک استراتژی بازاریابی در داخل منبع ارزشمندی خواهد بود که رشد نام تجاری و تلاش‌های بازاریابی خود را ترسیم می‌کنید، و همچنین می‌تواند برای نمایش برند شما به مخاطبان خارجی در یک طرح یا ارائه تطبیق داده شود.

انواع مختلفی از استراتژی‌های بازاریابی

انواع مختلفی از استراتژی‌های بازاریابی وجود دارد:

استراتژی‌های ویرایشی، استراتژی‌های موبایل، استراتژی‌های محتوا، استراتژی‌های رسانه‌های اجتماعی، استراتژی‌های تأثیرگذار و غیره. اساساً، شما می‌توانید یک استراتژی بازاریابی برای هر نوع محصولی، چه محتوای فیزیکی یا دیجیتالی ایجاد کنید. داشتن یک استراتژی کمک می‌کند تا آن محصول در مقابل مشتریانی قرار گیرد که بیشتر آن را می‌خواهند یا به آن نیاز دارند.

یکی از اجزای مهم استراتژی بازاریابی، تاکتیک‌های آن یا ابزارهایی است که برای تکمیل و ارتقای استراتژی شما استفاده می شود. نمونه‌هایی از تاکتیک‌های بازاریابی شامل مطالعات موردی، بازاریابی پولی یا دسته‌های دیگر برای محصولات یا محتوای برند شما است. این تاکتیک‌ها بر اساس نوع استراتژی بازاریابی که برای دنبال کردن انتخاب می‌کنید متفاوت خواهد بود.

مدت زمان یک استراتژی بازاریابی می‌تواند متفاوت باشد، چه به صورت سالانه یا فصلی یا برای هر بازه زمانی دیگری به روز شود. شما همچنین می‌توانید استراتژی بازاریابی فراگیر خود را با تکرارهای مختلف برای کمپین‌های فردی تطبیق دهید. صرف نظر از این، داشتن یک طرح کلی برای اهداف بازاریابی، محصولات و تبلیغات برند شما حیاتی است.

اهمیت ایجاد یک استراتژی تبلیغاتی

اهمیت ایجاد یک استراتژی تبلیغاتی

شرکت‌های موفق به‌جای شروع به خرید آگهی‌های مبتنی بر غریزه، فعالیت خود را با تهیه پیش‌نویس استراتژی‌های تبلیغاتی دقیق آغاز می‌کنند که معمولاً در یک برنامه بازاریابی رسمی گنجانده شده‌اند. یک استراتژی تبلیغاتی موثر، استراتژی بازاریابی شرکت را با اهداف تجاری آن همسو می‌کند. هدف بهینه سازی بودجه تبلیغاتی شرکت به گونه‌ای است که هر هزینه‌ای در خدمت یک هدف مشترک باشد.

یک استراتژی تبلیغاتی به تعیین نقش هر یک از اعضای تیم در دستیابی به اهداف شرکت کمک می‌کند؛ خواه ارتباط با مخاطب هدف، جذب مشتریان جدید یا رسیدن به سهمیه‌های فروش جدید باشد. بیشتر کار بر عهده بخش بازاریابی یک شرکت خواهد بود، اما همه از تیم محصول گرفته تا کارکنان پشتیبانی می‌توانند در کمک به شرکت در رسیدن به اهدافش و افزایش سود شرکت نقش داشته باشند.

یک استراتژی تبلیغاتی می‌تواند به بهترشدن برند شما کمک کند. منابع زیادی برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی وجود دارد، و یک منبع خوب تمام جزئیات محصولات شما را توضیح می‌دهد، مشتریان بالقوه شما چه کسانی هستند و چگونه به آنها دسترسی خواهید داشت.

یک استراتژی بازاریابی یا تبلیغات مناسب هر سه جنبه را برای کسب‌وکار شما مشخص می‌کند و همچنین می‌تواند به تحقیقات بازار در مورد رقبای برند شما یا شرکت‌های مرتبط بپردازد. داشتن یک استراتژی بازاریابی به شما کمک می‌کند به این سؤال پاسخ دهید که ابتدا چه کاری باید انجام دهید: به‌عنوان‌مثال، آیا باید با افزایش آگاهی از پیام برند خود شروع کنید، یا آیا مخاطبان فعلی دارید که می‌خواهید محصول جدیدی را معرفی کنید؟ استراتژی بازاریابی شما همچنین می‌تواند به افزایش آگاهی در مورد مشکلاتی که مشتریان با آن مواجه هستند و اینکه چگونه برند شما می‌تواند به رفع آنها کمک کند، کمک کند. هنگامی که چشم انداز روشنی از اهداف بازاریابی خود دارید، می‌توانید دستیابی به آنها و اندازه گیری پیشرفت خود را در هر مرحله شروع کنید.

چگونه یک استراتژی تبلیغاتی ایجاد کنیم

چگونه یک استراتژی تبلیغاتی ایجاد کنیم

از الگوی زیر برای ایجاد یک استراتژی تبلیغاتی متناسب با نیازهای خاص شرکت خود استفاده کنید.

1- رقابت را ارزیابی کنید: یک دیدگاه روشن از رقابت می‌تواند به شما کمک کند تا جایگاه محصول خود را بهتر تعریف کنید. همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا یاد بگیرید رقبا چگونه محصولات را می‌فروشند. آیا آنها بر بازاریابی آنلاین تأکید دارند یا تبلیغات سنتی؟ چقدر می‌گیرند؟ صفحه فرود در وب سایت آنها چگونه است؟ چنین تحقیقاتی تجزیه و تحلیل رقابتی را ارائه می‌دهد و به شما امکان می‌دهد محصول جدید خود را با محصولات موجود در بازار مقایسه کنید. همچنین به شما کمک می‌کند ارزش پیشنهادی منحصر به فردی را که محصول شرکت شما می‌تواند به مشتریان ارائه دهد، ارزیابی کنید.

2-انجام تحقیقات قیمت: تحقیقات قیمت گذاری و مطالعات موردی به شرکت کمک می‌کند تا قیمت قابل‌قبولی برای یک محصول جدید پیدا کند. جمع آوری اطلاعات قیمت از بازار فعلی به شما کمک می‌کند تا استراتژی قیمت گذاری خود را بسازید. شاید بازار برای یک برند معتبر آماده باشد. تحقیقات شما تاکتیک‌های بازاریابی شما را راهنمایی می‌کند.

3- از تحقیقات مشتری برای ایجاد شخصیت خریدار استفاده کنید: یک تیم تحقیقاتی بازار می‌تواند پایگاه مشتریان موجود شرکت شما را برای شناسایی روندهای جمعیت‌شناختی و نقاط ضعف مشتری مطالعه کند. سپس می‌توانید از این اطلاعات برای ایجاد شخصیت خریدار برای مخاطبان هدف خود استفاده کنید. شخصیت خریدار نماینده خیالی پایگاه مشتری هدفی است که شرکت شما به دنبال جذب آن است. پرسونای خریدار دارای تلاقی اطلاعات جمعیت‌شناختی، از جمله عواملی مانند سن، جنسیت، نژاد، درآمد، اندازه خانواده و وضعیت تأهل، شغل و عنوان شغلی، دیدگاه‌های سیاسی، ارزش‌های شخصی، سرگرمی‌ها، و نگرش نسبت به روندهای فعلی است. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا بازاریابی شرکت خود را با مشتریان بالقوه‌ای که در بازار هدف شما قرار دارند، تنظیم کنید.

4-شروع به ایجاد محتوای تبلیغاتی کنید: هنگامی که شرکت شما شخصیت خریدار خود را مشخص کرد، تیم‌های تولید محتوا می‌توانند زبان پیام‌رسانی ورودی را برای جذب مخاطبان هدف ایجاد کنند.

5-کانال‌های بازاریابی خود را انتخاب کنید: تیم‌های بازاریابی دیجیتال می‌توانند کمپینی را برای دستیابی به مشتریان هدف در وب‌سایت‌ها و موتورهای جستجو راه‌اندازی کنند و سپس کاربران را به یک صفحه فرود در وب‌سایت شرکت هدایت کنند (اغلب یک صفحه تجارت الکترونیک). بسیاری از این ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بر اساس مدل پرداخت به‌ازای کلیک (PPC) عمل می‌کنند، جایی که شما فقط زمانی پرداخت می‌کنید که کاربر روی تبلیغ شما کلیک کند. اگر بودجه شما اجازه می‌دهد، می‌توانید از تیم‌های فروش رسانه‌های سنتی برای خرید تبلیغات کوتاه مدت در تلویزیون و رادیو استفاده کنید.

6- اینفلوئنسر مارکتینگ را دنبال کنید: اینفلوئنسرها می‌توانند به شما در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی کمک کنند. دیگران به وبلاگ‌نویسی می‌پردازند و نظرات کتبی عمیقی ارائه می‌دهند. اگر می‌توانید جعل کنید یعنی با مشارکت با اینفلوئنسرهای حرفه‌ای یا افراد ساده بانفوذ، می‌توانید از راه‌هایی به مخاطبان دسترسی پیدا کنید که الگوریتم‌های تبلیغات خودکار نمی‌توانند.

7-درخواست توصیفات و بررسی محصول: یک گواهی از یک مشتری موجود، اثبات اجتماعی ارزش و کارایی یک محصول را ارائه می‌دهد. ارجاع شخص به شخص ارزش زیادی دارد.

8- ترافیک ارگانیک ایجاد کنید: ترکیبی از بازاریابی محتوا و بهینه سازی موتور جستجو (SEO) می‌تواند مشتریان را از طریق دسترسی ارگانیک به سایت شما برساند. این به عنوان بازاریابی کششی یا بازاریابی درون‌گرا نیز شناخته می شود. نمونه‌هایی از بازاریابی محتوا شامل حفظ وبلاگ در وب سایت شما و میزبانی یک پادکست است. از طریق بازاریابی محتوای ثابت، می‌توانید ترافیک ارگانیک را هدایت کنید و هم با مشتریان بالقوه و هم با مشتریان فعلی روابط برقرار کنید. با گذشت زمان، این روابط می‌تواند منجر به فروش بیشتر شود.

9-با متخصصان تبلیغات ارتباط برقرار کنید: برای تکمیل استراتژی بازاریابی خود، از خدمات یک مدیر بازاریابی محصول یا یک آژانس تبلیغاتی استفاده کنید. حداقل، از ابزارهای تبلیغات آنلاین استفاده کنید که می‌توانند به شما در دستیابی به مشتریان هدف خود کمک کنند. خدمات مختلف می‌توانند به شما در ایجاد و نگهداری یک لیست ایمیل کمک کنند. از خدمات تبلیغات هدف‌مند آنلاین نیز بهره ببرید.

10-نتایج خود را حسابرسی کنید و به تنظیم‌کردن ادامه دهید: راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی تنها شروع کار است. مرحله بعدی تجزیه و تحلیل و اصلاح انواع مختلف تبلیغات شما است. می‌توانید تست A/B را امتحان کنید، جایی که انواع مختلف پیام‌های تبلیغاتی را به مشتریان مشابه نشان می‌دهید و ببینید کدام پیام منجر به نرخ کلیک بهتر می‌شود. برای بررسی معیارهای کمپین، به طور منظم با تیم بازاریابی خود ملاقات کنید. سپس، برای دستیابی به دامنه وسیع‌تری از مشتریان جدید، در هدف‌گذاری مجدد مرتبط شرکت کنید. تا زمانی که شرکت خود را اداره می‌کنید، بازاریابی خود را ارزیابی و اصلاح خواهید کرد.

11-تبلیغات خود را متناسب با مخاطبان خودتنظیم کنید: با استفاده از ابزارهای تحلیلی از فروشندگان تبلیغات اینترنتی، می‌توانید بر اساس رفتار آنلاین مخاطبان هدف خود، اطلاعاتی کسب کنید. از ویژگی‌های جغرافیایی یا رفتاری مخاطبان درگیر خود استفاده کنید.

 

استراتژی‌های بازاریابی در مقابل برنامه‌های بازاریابی

برنامه‌های بازاریابی در چارچوب استراتژی‌های بازاریابی قرار می‌گیرند. استراتژی بازاریابی تصویری بزرگ از اهداف یک شرکت برای مشتریان بالقوه است و برنامه‌های بازاریابی به عنوان گام‌های کوچک‌تر برای دستیابی به این اهداف در استراتژی قرار می‌گیرند. به‌عنوان‌مثال، یک نقطه تماس در یک استراتژی بازاریابی می‌تواند گسترش دسترسی باشد، و یک برنامه بازاریابی موثر نحوه استفاده از رسانه‌های اجتماعی را برای افزایش دسترسی تا درصد مشخصی به عنوان هدف اولیه مشخص می‌کند.

 

استراتژی بازاریابی تطبیقی چیست؟

استراتژی‌های بازاریابی یک دید کلی از برند شما ارائه می‌کنند، اما اگر گزینه خاصی می‌خواهید، استراتژی بازاریابی تطبیقی، راهبردی است که بازاریابی برند شما را برای هدایت آن به سمت یک هدف جدید تنظیم می‌کند. بازاریابی تطبیقی نیازهای خاص مخاطبان را در نظر می‌گیرد و تبلیغات و بازاریابی محتوای شما را به صورت سفارشی متناسب با آنها می‌کند و یک استراتژی بازاریابی تطبیقی می‌تواند به هدف خاصی که می‌خواهید به آن برسید کمک کند. برای مثال، برندهایی که به دنبال دستیابی به اطلاعات جمعیتی جدید هستند، از یک استراتژی بازاریابی تطبیقی برای ترسیم به‌روزرسانی‌های خود استفاده می‌کنند، یا برندهای خریداری‌شده ممکن است از استراتژی بازاریابی سازگاری برای ادغام در شرکت مادر خود استفاده کنند.

استراتژی ورود به بازار چیست؟

استراتژی ورود به بازار چیست؟

استراتژی ورود به بازار در یک استراتژی بازاریابی قرار می‌گیرد. این طرحی است که مراحل ایده‌پردازی تا راه‌اندازی محصولات یا خدمات جدید را برای برند شما مشخص می‌کند. عناصر مورد نیاز یک استراتژی ورود به بازار شامل برنامه ریزی است، البته، برای تشریح چگونگی تناسب آن با استراتژی کلی برند شما. همچنین باید شامل تجزیه و تحلیل رقبا باشد و می‌تواند شامل منابع داخلی و خارجی مانند شرکای توزیع نیز باشد. طبیعتاً، محصولات یا خدمات مختلف، برنامه‌های متفاوتی برای ورود به بازار خواهند داشت، اما همه آنها باید زیر اهداف مشخص شده در استراتژی بازار شما قرار گیرند.

استراتژی نفوذ در بازار چیست؟

استراتژی نفوذ در بازار طرحی را برای ادغام برند یا محصولات شما در بازار موجود نشان می‌دهد. تحقیقات اولیه برای استراتژی نفوذ در بازار باید سعی کند زمینه‌های فرصت را ارزیابی کند.

برند شما باید مراحل شروع و حفظ آن رشد را مشخص کند. نمونه‌هایی از استراتژی‌های نفوذ در بازار می‌تواند شامل تنظیم قیمت‌های برندها بر اساس تقاضا یا به‌روزرسانی محصولات بر اساس شکاف‌هایی باشد که نیازهای مصرف‌کننده وجود دارد.

 

کانال‌های بازاریابی کلیدی

یک استراتژی بازاریابی موثر باید تمام کانال‌هایی را که برند شما قصد دارد از آنها برای دستیابی به مخاطبان استفاده کند، مورد توجه قرار دهد. این می‌تواند شامل کانال‌های درون فروشگاهی و همچنین کانال‌های بازاریابی محتوای دیجیتال مانند برنامه‌ها، بازاریابی ایمیلی، رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات ویدئویی، تبلیغات نمایشی و تبلیغات دیجیتال باشد. هر کدام از اینها می‌توانند استراتژی خاص خود را نیز داشته باشند و تاکتیک‌های خاصی را برای بهینه‌سازی کامل آن‌ها به هر کدام اختصاص دهند.

به‌عنوان‌مثال، انتشارات اخبار آنلاین می‌توانند یک استراتژی بازاریابی محتوا ایجاد کنند که به کمپین‌های ایمیل، اشتراک‌گذاری پست‌های وبلاگ در رسانه‌های اجتماعی و همکاری‌های محتوای خارجی نیز می‌پردازد. شما نیازی به ارائه محصولات فیزیکی ندارید. استراتژی‌های بازاریابی می‌تواند برای طیف گسترده‌ای از شرکت‌ها و مشتریان اعمال شود.

همچنین می‌تواند به ترسیم طرحی برای بازاریابی همه کانالی، که بازاریابی برای همه کانال‌های موجود است، یا برای بازاریابی چندکاناله، که یک استراتژی بازاریابی با هدف بیش از یک کانال است، کمک کند. این دو نوع استراتژی بازاریابی شامل کانال‌های موجود در استراتژی بازاریابی کلی شما می شود و توصیف‌کننده‌های سازمانی هستند.

 

ساخت استراتژی بازاریابی در چهار مرحله

در اینجا چهار مرحله برای شروع با ایجاد الگوی استراتژی بازاریابی برای برند شما آورده شده است.

مرحله 1: فرصت‌ها را کشف کنیدمرحله 1: فرصت‌ها را کشف کنید

هنگام طراحی یک برنامه بازاریابی و استراتژی برند، هدف اولیه از مرحله اول باید کشف نیازهای پایگاه مشتری و فرصت‌های دستیابی به مشتریان جدید با نام تجاری و محصولات شما باشد. همچنین مهم است که قبل از ایجاد کورکورانه محصول یا محتوای جدید، در مورد پیشنهادات موجود تحقیق کنید تا مطمئن شوید که برند شما زمان یا منابع ارزشمندی را برای چیزی که مشتریان نمی‌خواهند تلف نمی‌کند.

 

مرحله 2: اهداف تجاری را مشخص کنیدمرحله 2: اهداف تجاری را مشخص کنید

در مرحله بعد، مشخص کنید که چه مشکلی را می‌خواهید حل کنید و تاکتیک‌هایی را که برای این کار استفاده خواهید کرد، تعیین کنید. در کنار تصمیم گیری در مورد تاکتیک‌های خود، کانال‌هایی که استفاده می‌کنید و مخاطبان بهینه برای هر کدام را در نظر بگیرید. همچنین می‌توانید همکاری‌ها را، به عنوان راهی برای گسترش دسترسی و تبلیغ خارجی یا تبلیغ متقابل محتوای خود در کنار سایر مارک‌ها یا در مکان‌های جدید در این مرحله بگنجانید.

 

مرحله 3: محصولات را معرفی کنیدمرحله 3: محصولات را معرفی کنید

هنگامی که مخاطبانی با خواسته‌ها و نیازها پیدا کردید، می‌توانید با عرضه محصول جدید به آنها دسترسی پیدا کنید. این جایی است که برنامه بازاریابی شما مفید است زیرا مراحل این مرحله از استراتژی بازاریابی محتوای شما را مشخص می‌کند. اطمینان از اینکه برنامه‌ها و استراتژی‌های شما از قبل در نظر گرفته شده‌اند، می‌تواند به افزایش شانس راه‌اندازی محصول شما کمک کند.

 

مرحله 4: نتایج را تجزیه و تحلیل کنیدمرحله 4: نتایج را تجزیه و تحلیل کنید

با زیر نظر گرفتن معیارهای رشد مانند دسترسی و فروش، استراتژی بازاریابی خود را زیر نظر داشته باشید. به منظور سنجش موفقیت استراتژی خود، معیارها و شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) را در نظر بگیرید که بیشترین ارتباط را با اهداف برند شما دارند. همچنین، بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) می‌تواند کمک بزرگی در دستیابی به مشتریانی باشد که فعالانه به دنبال محصولات جدید و محتوای دیجیتال هستند.

علاوه بر این، به بازخوردهایی که در مورد محصولات یا تبلیغات خود دریافت کرده‌اید نگاه کنید و به یادداشت‌های تیم خود و مشتریان خارجی گوش دهید. به آنچه جواب داد (چه چیزی جواب نداد) توجه کنید و اهداف و گام‌های بعدی خود را در استراتژی بلندمدت خود به روز کنید.

 

نمونه‌هایی از استراتژی‌های بازاریابی موفق

استراتژی‌های بازاریابی می‌توانند طیف گسترده‌ای از محصولات و محتوا را پوشش دهند، اما در اینجا تنها چند نمونه از نحوه استفاده برندها در صنایع خاص از استراتژی بازاریابی برای دستیابی به موفقیت آورده شده است.

 

نماد غذا   بازاریابی مواد غذایی به صورت آنلاین

یکی از نمونه‌های داستان موفقیت، خرید آنلاین مواد غذایی است. برخی فروشگاه‌های آنلاین مواد غذایی با پیروی از رفتارهای مصرف کنندگان در خرید آنلاین برای خواربار و با نگاهی به روندهای صنعت، توانستند یک برنامه بازاریابی و استراتژی موثر ایجاد و اجرا کنند.

اسباب‌بازی‌ها و بازی‌های فصلیاسباب‌بازی‌ها و بازی‌های فصلی

وقتی نوبت به بازاریابی بازی‌ها و اسباب‌بازی‌ها می‌رسد، استراتژی برند شما باید کاملاً با تقویم مرتبط باشد. استفاده از یک طرح بازاریابی برای مشخص کردن جهش‌ها و افت‌ها به نفع مشتریان می‌تواند به موفقیت کمک کند. به‌عنوان‌مثال، 32 درصد از خریداران حداقل یک اسباب‌بازی را در تخفیفات آخر فصل خریداری کرده‌اند و این زمان خوبی برای برندها برای تمرکز تلاش‌های تبلیغاتی خود است.

درباره نویسنده

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *