ارتباطات بازاریابی چیست؟

ارتباطات بازاریابی

ارتباطات بازاریابی بسیار مهم است؛ زیرا به افزایش برندینگ و برندسازی برای شرکت‌های فروش خدمات یا کالا کمک می‌کند. بخشی از ارتباطات بازاریابی حصول اطمینان از رسیدن اطلاعات به مخاطب مناسب است. یادگیری بیشتر در مورد این رشته می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا این کاری است که می‌خواهید به عنوان شغلی دنبال کنید یا خیر.

ارتباطات بازاریابی چیست؟

به زبان ساده، ارتباطات بازاریابی شامل تبلیغات، بازاریابی، بسته بندی و برندسازی یک محصول یا خدمات است به گونه‌ای که مخاطب را برای خرید ترغیب کند. هدف از ارتباطات بازاریابی فروش یک محصول یا خدمات برای افزایش درآمد و سود یک شرکت است.

روش ارتباطات بازاریابی بسته به پروژه متفاوت است. برای مثال، می‌توانید از رسانه‌های اجتماعی، رسانه‌های چاپی، رادیو یا تبلیغات پادکست استفاده کنید. علاوه بر این، ارتباطات بازاریابی ممکن است بصری باشد، مانند یک پوستر، یا می‌تواند به صورت صوتی، مانند یک آهنگ یا صدا باشد.

چرخه ارتباطات بازاریابی

وظایف ارتباطات بازاریابی چیست؟

در اینجا لیستی از برخی از وظایف رایج ارتباط بازاریابی که ممکن است در این زمینه با آنها روبرو شوید آورده شده است:

1.     تحقیق در مورد مخاطب هدف

قبل از ایجاد یک پیام بازاریابی، مهم است که مخاطبان هدف خود را درک کنید. شرکت‌ها معمولاً پیام‌های بازاریابی خود را مطابق با علایق و اولویت‌های مخاطب هدف می‌سازند، بنابراین دانستن اینکه چه خدماتی را دوست دارند و چه خدماتی را دوست ندارند، یک گام کلیدی است. یکی از راه‌های جمع آوری اطلاعات، انجام تحقیقات بازار یا انجام نظرسنجی است. از طرف دیگر، می‌توانید از بازخورد مشتری استفاده کنید یا از همکاران مشتری در بخش پشتیبانی مشتری درخواست کنید. مشاهده عادات افراد در مخاطبان هدف نیز ممکن است راه مفیدی برای انجام تحقیق در مورد آنها باشد.

2.     ایجاد پیام یا ارتباطات بازاریابی

هنگامی که ایده‌ای در مورد نحوه جذابیت برای مخاطب هدف دارید، ممکن است شروع به ساخت پیام بازاریابی کنید. به این فکر کنید که پیام چیست و بهترین راه برای رساندن این پیام چیست. اگر آگهی کوتاه است، ممکن است بخواهید پیامی واضح و مختصر ایجاد کنید تا خوانایی آن را افزایش دهید. هیچ روش ثابتی برای ارائه پیام وجود ندارد، زیرا تکنیکی که استفاده می‌کنید بسته به مخاطب هدف یا هدف ارتباط می‌تواند متفاوت باشد.

پس از ایجاد پیام یا ارتباط بازار، می‌توانید کار را به مدیران خود ارسال کنید، که ممکن است نظرات و توصیه‌هایی در مورد چگونگی بهبود پیام بازاریابی ارائه دهند. بسته به پاسخ، ممکن است روی تنظیم دقیق و بهبود ارتباطات بازاریابی کار کنید. از فردی که در بخش شما نیست بخواهید ارتباطات بازاریابی را از نظر خوانایی و منطق بررسی کند. پس از تأیید ارتباط، می‌توانید اقدام به انتشار ارتباطات بازاریابی برای عموم کنید.

3.     نظارت بر واکنش مخاطبان هدف

یکی دیگر از وظایف مهم کارکنان ارتباطات بازاریابی، نظارت بر واکنش به ارتباطات بازاریابی است. این نشان‌دهنده موفقیت ارتباط است و می‌تواند به عنوان درسی در مورد اینکه در آینده چه باید کرد. برای نظارت بر واکنش مخاطبان هدف به ارتباطات بازاریابی، خواندن و تجزیه و تحلیل پاسخ‌های مخاطبان هدف را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید آنچه را که مخاطب هدف در رسانه‌های اجتماعی مطرح می‌کند، مرور کنید. تالارهای گفتگو راه دیگری برای به دست آوردن چنین بازخوردهای ارگانیک است.

وظایف ارتباطات بازاریابی چیست؟

4.     ارائه یافته‌ها به تیم خود

پس از راه‌اندازی ارتباطات بازاریابی، می‌توانید ارتباطات بازاریابی را نظارت کرده و در نهایت به پایان برسانید. در این مرحله، ممکن است بخواهید جلسه‌ای ترتیب دهید تا یافته‌ها و آموخته‌های خود را به تیم بزرگ‌تر ارائه دهید. این به شما فرصت می‌دهد تا تلاش و موفقیت خود را به نمایش بگذارید. همچنین احتمال تکرار ارتباطات بازاریابی موفق مشابه توسط دیگران را افزایش می‌دهد. با کمک به یکدیگر، بهره‌وری و اثربخشی تیم افزایش می‌یابد که می‌تواند پیامدهای مثبتی بر پاداش یا سایر پاداش‌های شما داشته باشد.

نمونه‌هایی از عناوین شغلی ارتباطات بازاریابی:

حوزه ارتباطات بازاریابی می‌تواند دامنه شغلی وسیعی داشته باشد. این صنعت هنگام استخدام کارمندی که مسئول ارتباطات بازاریابی یک شرکت است، عناوین شغلی مختلفی دارد. اگر مایل به شروع حرفه‌ای در زمینه ارتباطات بازاریابی هستید، ممکن است بخواهید به برخی از موقعیت‌های شغلی مرتبط توجه داشته باشید و مراقب آنها باشید. در اینجا لیستی از عناوین شغلی وجود دارد که می‌توانید به عنوان بخشی از جستجوی شغلی خود کاوش کنید:

  1. دستیار مدیر بازاریابی
  2. مدیر ارتباطات بازاریابی برند و رشد
  3. متخصص ارتباطات
  4. متخصص خلاقیت و ارتباطات
  5. مدیر پیام رسان بازاریابی دیجیتال فروش
  6. مدیر بازاریابی و ارتباطات فروش
  7. مجری ارتباطات
  8. اجرایی، بازاریابی و ارتباطات
  9. رئیس ارتباطات شرکتی
  10. مدیر ارتباطات بازاریابی
  11. متخصص بازاریابی
  12. مجری ارتباطات منطقه‌ای
  13. مدیر ارشد ارتباطات بازاریابی منطقه‌ای
  14. مدیر ارشد روابط شخصی
  15. متخصص در عملیات بازاریابی و ارتباطات
  16. متخصص ارتباطات بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

ارتباطات بازاریابی

مزایای ارتباطات بازاریابی:

وقتی صحبت از ارتباطات به میان می‌آید  یک پیام ثابت هم قدرتمند و هم تأثیرگذار است. یک استراتژی ارتباطات بازاریابی یکپارچه  تضمین می‌کند که پیام کلیدی کسب و کار شما به طور مداوم در چندین کانال ارائه می‌شود. هر تعاملی که یک مشتری با برند شما دارد، باید همان ارزش‌ها، مزایا و نقطه فروش منحصر به فرد را در خود داشته باشد تا بتواند برند شما را از سایرین متمایز کند. در اینجا چهار مزیت استفاده از ارتباطات بازاریابی در کسب و کار شما آورده شده است:

 

1. بهبود بهره وری

اتخاذ استراتژی ارتباطات بازاریابی با ارائه یک فرایند کارآمد، کارایی را بهبود می‌بخشد. این کار تضمین می‌کند که پیام هماهنگ شرکت در کانال‌های مختلف منتقل می‌شود و زمان برای پیام‌های تکراری یا برقراری ارتباط با دیگران برای اطلاعات تلف نمی‌شود.

ارتباطات بازاریابی فقط برای مصرف کننده شما نیست. همچنین برای ارتباطات داخلی مؤثر با تیم شما مفید است. همکاری داخلی در سراسر کسب و کار از جمله خدمات مشتری باید از همان لحن صدا، سبک و انتقال یک پیام ثابت استفاده کند.

قبل از راه‌اندازی هر محتوای تجاری، می‌خواهید در همان صفحه با تیم خود باشید، ارتباط ثابتی را حفظ کنید و پیامی واضح را برای عموم توزیع کنید. این را می‌توان با استفاده از یک پلت فرم ارتباطی یکپارچه برای متمرکز کردن همه پیام‌ها و اطمینان از اینکه همه برند را درک کرده و از یک دستورالعمل تعیین شده پیروی می‌کنند به دست آورد.

 

2. دسترسی به مخاطبان بیشتر

استفاده از طیف وسیعی از کانال‌های ارتباطی به شرکت شما امکان می‌دهد به مخاطبان بیشتری دسترسی داشته باشد و دسترسی شما را افزایش دهد. این بدان معنی است که احتمال بیشتری برای دستیابی به مخاطبان هدف و جذب مشتریان مناسب برای برند شما وجود دارد. با این حال، به یاد داشته باشید که حفظ یک مخاطب هدف و پیام کلیدی ثابت در سراسر کانال‌های خود مهم است.

 

3. مقرون به صرفه

توزیع محتوا در کانال‌های متعدد می‌تواند یک فرایند پرهزینه باشد. با اتخاذ ارتباطات بازاریابی، این نیاز به تکرار محتوا را از بین می‌برد و با استفاده از تصاویر مشابه در وب سایت و چندین پروفایل رسانه اجتماعی، در زمان و هزینه شما صرفه جویی می‌کند.

رسیدن به هدف با ارتباطات بازاریابی

4. ایجاد اعتماد

در نهایت، پیاده‌سازی ارتباطات بازاریابی اعتماد مصرف‌کننده را ایجاد می‌کند و امکان یادآوری نام تجاری را فراهم می‌کند، زیرا پیام‌ها بین چندین کانال سازگار و یکپارچه هستند. یک مصرف کننده زمانی شروع به استعفا از یک برند می‌کند که این سه معیار برآورده شود:

  1. به مخاطب مورد نظر می‌رسد.
  2. پیام رسانی مداوم ایجاد شود.
  3. در کانال‌های مختلف معروف شود.

اگر پیام‌های کلیدی به طور مداوم در بین کانال‌ها مخابره نشود، مصرف‌کننده یک تجربه نام تجاری نامرتبط دریافت می‌کند و احتمال کمتری ایجاد اعتماد و اطمینان مصرف‌کننده خواهد داشت. اکنون که می‌دانیم داشتن یک استراتژی ارتباطات بازاریابی مناسب چه کاری می‌تواند انجام دهد. ممکن است از خود بپرسید چگونه می‌توانم ارتباطات بازاریابی را ایجاد کنم؟  بسته به ماهیت کسب و کار، گزینه‌ها بی پایان و هیجان انگیز است.

ما با اهداف اساسی کسب و کار شما شروع می‌کنیم و استراتژی‌های رشد، بازاریابی، برند و دیجیتال شما را برای حمایت از این اهداف هماهنگ می‌کنیم. فرایند ارتباطات بازاریابی یک پیام قوی و به راحتی قابل بیان ایجاد می‌کند که به بازار شما می‌گوید که شما چه کسی هستید و چه کاری می‌توانید برای آنها انجام دهید. این برای کسب و کار شما اساسی است.

درباره نویسنده

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *