آینده پزشکی تحت تأثیر هوش مصنوعی

negahadswewegdtyt6jdt

هوش مصنوعی هر سال ارزش بیشتری پیدا می‌کند و این فناوری می‌تواند انقلابی در مراقبت‌های بهداشتی هم برای بیماران و هم برای پزشکان ایجاد کند. با پیشرفت در سخت افزار و نرم افزار محاسباتی، هوش مصنوعی به سرعت در تنظیمات مراقبت‌های بهداشتی رایج می‌شود. همین چند سال پیش، از آزمایشگاه‌های تحقیقاتی غول‌های فناوری مانند گوگل و مایکروسافت بیرون آمد.

امروزه هوش مصنوعی در طیف وسیعی از صنایع برای بهبود کارایی و تصمیم گیری بهتر استفاده می‌شود. حرفه پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی نیز از این قاعده مستثنی نیست  امروزه یکی از امیدوارکننده‌ترین کاربردهای فناوری هوش مصنوعی است.

آینده پزشکی تحت تأثیر هوش مصنوعی

 چگونه هوش مصنوعی آینده پزشکی را متحول می‌کند؟

1.     کشف دارو با استفاده از هوش مصنوعی:

راه‌های زیادی وجود دارد که فناوری نتایج سلامتی را بهبود می‌بخشد و یکی از پیشرفت‌های بزرگ بعدی در کشف دارو به کمک هوش مصنوعی خواهد بود. کشف دارو فرایند یافتن داروهای جدید برای درمان بیماری‌ها است و اغلب فرایندی طولانی، پیچیده و پرهزینه است. اغلب اوقات، شرکت‌ها صرفاً حدس می‌زنند و آزمایش می‌کنند. با استفاده از هوش مصنوعی، شرکت‌ها قادر خواهند بود روند کشف دارو را تسریع کنند.

با استفاده از هوش مصنوعی، محققان قادر خواهند بود مقادیر زیادی از داده‌های نتیجه بیمار را برای شناسایی موادی که احتمال بیشتری دارد در برابر بیماری‌های خاص مؤثر باشند، ارزیابی کنند. در عین حال، آنها همچنین می‌توانند ترکیباتی را که برای مصرف انسان بی خطر هستند و ارزان و آسان ساخته می‌شوند، غربالگری کنند.

با افزایش قابلیت محاسباتی، هوش مصنوعی همچنین می‌تواند مقادیر زیادی از داده‌های کارآزمایی‌های بالینی و سوابق بیمار را تجزیه و تحلیل کند، که به ارائه‌دهندگان کمک می‌کند تا تشخیص دهند کدام بیماران ممکن است به درمان خاصی پاسخ دهند. سپس می‌تواند به محققان در اولویت‌بندی ترکیبات مورد آزمایش در آزمایشگاه و همچنین طراحی آزمایش‌های بالینی مؤثرتر کمک کند. این می‌تواند روند توسعه را تسریع کند و شاهد عرضه سریع‌تر داروهای جدید به بازار باشیم.

2.     تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق هوش مصنوعی:

تجزیه و تحلیل داده‌ها امروزه یکی از برترین برنامه‌های هوش مصنوعی در حرفه پزشکی است. هدف در اینجا گرفتن مجموعه داده‌های بزرگ و استفاده از هوش مصنوعی برای کمک به پزشکان و پرستاران برای تصمیم گیری بهتر است.

بیمارستان‌ها و مؤسسات تحقیقاتی می‌توانند از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از داده‌ها از سوابق الکترونیکی سلامت، نتایج آزمایشگاهی و سایر منابع برای شناسایی الگوها یا روندهایی استفاده کنند که محققان می‌توانند از آنها برای پیش‌بینی نتایج سلامت آینده استفاده کنند.

همچنین این امکان برای دانشمندان و پزشکان وجود خواهد داشت که از یک مدل پیش‌بینی برای شناسایی بیمارانی که در معرض خطر بالای ابتلا به یک بیماری خاص هستند یا پیش‌بینی اینکه کدام بیماران به احتمال زیاد به یک درمان خاص پاسخ می‌دهند، استفاده کنند. در نهایت، هوش مصنوعی به پزشکان اطلاعات و توصیه‌هایی را در زمان واقعی ارائه می‌کند تا به آنها کمک کند تا هنگام ملاقات با بیماران در مطب، تصمیمات درمانی آگاهانه‌تری بگیرند.

در سطح بالاتر، سیاست‌گذاران قادر خواهند بود از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از منابع متفاوت، از سوابق سلامت شخصی گرفته تا تجزیه و تحلیل فاضلاب گرفته تا کیفیت هوا برای شناسایی الگوها یا روندهایی که می‌توانند برای بهبود سلامت کل جمعیت استفاده کنند، استفاده کنند.

جراحی به کمک ربات

3.     جراحی به کمک ربات:

جراحی به کمک ربات استفاده از ربات‌های جراحی در اتاق عمل برای کمک به انجام یک روش پزشکی است. پرکاربردترین سیستم امروزی شامل یک دوربین و ابزارهای جراحی بسیار کوچک متصل به بازوهای رباتیک است که جراحان می‌توانند با مشاهده صفحه نمایشی که تصاویر بزرگ‌نمایی شده را در زمان واقعی نمایش می‌دهد، کنترل کنند. این سیستم‌ها پزشکان را قادر می‌سازند تا بسیاری از روش‌های پیچیده را با دقت، انعطاف‌پذیری و کنترل بیشتری نسبت به تکنیک‌های معمولی انجام دهند.

اول، الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند تصاویری مانند سی تی اسکن و ام آر آی را برای ایجاد مدل‌های سه بعدی از آناتومی بیمار تجزیه و تحلیل کنند. پزشکان و جراحان می‌توانند از این اطلاعات برای راهنمایی آنها در اطراف ساختارهای مهم در بدن بیمار استفاده کنند و خطر عوارض را به حداقل برسانند.

از آنجایی که هوش مصنوعی و روباتیک در اتاق عمل رایج‌تر می‌شوند، پزشکان از یک رابطه مشترک با این فناوری بهره‌مند خواهند شد. به‌عنوان‌مثال، روزی می‌توان از ماشین‌هایی برای ردیابی موقعیت ابزارهای جراحی در زمان واقعی استفاده کرد و هوش مصنوعی توصیه‌هایی به جراحان ارائه کرد و اطمینان حاصل کرد که آنها مراحل لازم را در هر روش انجام می‌دهند.

همان‌طور که هوش مصنوعی داده‌های بیشتری را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل می‌کند، مدل‌های سه‌بعدی آناتومی انسان را توسعه می‌دهد و بهتر می‌تواند ابزارهای ربات را دست‌کاری کند، ربات‌های کنترل‌شده ممکن است در نهایت جراحی‌هایی را با حداقل یا بدون دخالت انسانی انجام دهند.

 

4.     دستیاران پرستاری مجازی:

دستیاران پرستاری مجازی یکی از محبوب‌ترین روش هایی هستند که سازمان های مراقبت‌های بهداشتی از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. در حالی که برنامه‌های زیادی وجود دارد که می توانید از آنها برای نظارت بر سلامت خود استفاده کنید و برنامه‌های مختلفی وجود دارد که از چت بات ها برای حمایت از سلامت روان استفاده می‌کنند، دستیارهای مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی کمی بهتر هستند.

آنها می‌توانند از راه دور با بیماران ارتباط برقرار کنند، اطلاعاتی در مورد وضعیت سلامتی آنها ارائه دهند، به سؤالات پاسخ دهند و قرار ملاقات تعیین کنند. این می‌تواند به ویژه برای بیماران در مناطق دورافتاده یا کم خدمات مفید باشد. همچنین از پرستاران مجازی برای کمک به بیماران در شناسایی و ارزیابی شدت علائمشان استفاده می‌شود و توصیه‌های شخصی برای درک و مدیریت سلامتی به آنها ارائه می‌دهند.

دستیاران پرستاری مجازی با استفاده از دستیار صوتی مجهز به هوش مصنوعی، که دارای نظارت و مدیریت سلامت شخصی و مکالمه‌ای است، به بستن شکاف‌های مراقبتی برای بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن کمک می‌کند.

همان‌طور که پرستاران مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی بیشتر با دستگاه‌های پزشکی پیشرفته  ادغام می‌شوند، پزشکان می‌توانند از هوش مصنوعی برای نظارت بر تعداد بیشتری از علائم حیاتی و سایر داده‌های سلامتی مانند فشار خون و سطح قند خون استفاده کنند. آنها می‌توانند به بیماران و همچنین متخصصان مراقبت‌های بهداشتی در مورد هر گونه تغییری که نیاز به توجه فوری دارد، هشدار دهند.

پیاده سازی هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی:پیاده سازی هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی:

کاربردهای هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی، این بینش‌ها را ارائه می‌دهد:

  • فاکتور در زمان و هزینه اضافی برای پذیرش زودهنگام، حتی پروژه‌های نسبتاً کوچک به زمان و تلاش بیشتری نیاز دارند تا اعتبارسنجی موارد تجاری و اثبات مفهوم را انجام دهند.
  • با استفاده از فناوری‌های منبع باز و محدود کردن سفارشی سازی، هزینه و پیچیدگی را کاهش دهید.
  • راه‌حل‌هایی برای میانگین طول و حجم معاملات بسازید، اما با ظرفیت تراکنش‌های طولانی‌تر و حجم اوج تراکنش‌ها.
  • کارکنانی را با ترکیبی از فناوری و پیشینه مراقبت‌های بهداشتی که درک روشن‌تری از نیازها و ترجیحات کاربران نهایی و همچنین گزینه‌هایی برای راه‌حل‌های فناوری دارند، درگیر کنید.
  • داده‌های مورد استفاده برای آموزش هر مدل هوش مصنوعی را با دقت انتخاب کنید، مطمئن شوید که داده‌های تولید را به طور دقیق نشان می‌دهد و مدل را به اشتباه آموزش نمی‌دهد و سوگیری نمی‌کند. هوش مصنوعی ابزاری قدرتمند برای مراقبت‌های بهداشتی و بیمارستان‌ها است که توانایی بهبود نتایج و رضایت بیمار را دارد. در حال حاضر پیشرفت قابل توجهی در کشف دارو، تجزیه و تحلیل داده‌ها، جراحی به کمک ربات و دستیاران پرستاری مجازی داشته است.

هنوز چالش‌های زیادی در پیش است، مانند اطمینان از اینکه سیستم‌های هوش مصنوعی به طور مناسب آموزش داده شده‌اند تا دچار خطا نشوند. با این حال، نوآوری‌های جدید احتمالاً با ارائه مراقبت‌های بهتر با هزینه‌های کمتر، نحوه تعامل بیماران با پزشکان و پرستاران را تغییر خواهند داد.

 

درباره نویسنده

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *