سیستم پاداش در مدیریت منابع انسانی

سیستم پاداش در مدیریت منابع انسانی

سیستم پاداش در مدیریت، معرفی سیاست‌ها و استراتژی‌هایی است که به هر کارمندی در کسب‌وکار به طور منصفانه و پیوسته در سراسر هیئت پاداش می‌دهد. پاداش دادن به کارکنان برای کارهای برجسته باعث می‌شود آنها احساس ارزشمندی کنند و می‌تواند ثابت کند که یک ابزار انگیزشی قدرتمند است که بهره وری را افزایش می‌دهد. موفق‌ترین برنامه‌های مدیریت پاداش، فرصت‌هایی را برای کارمندان فراهم می‌کند تا خود را ارتقا دهند و به کسب‌وکارها اجازه دهند تا کارمندان خوب را بشناسند.

پاداش و جوایز می توانند اشکال مختلفی داشته باشند، که مؤثرترین آنهایی است که از استراتژی کلی کسب و کار، هدف، فرهنگ و عملکرد و نیازهای کارکنان پشتیبانی می‌کنند. اگر به اجرای یک طرح مدیریت پاداش فکر می‌کنید، باید به نحوه مدیریت آن توجه جدی داشته باشید. کارکنان شما از چه پاداش‌هایی قدردانی خواهند کرد ، آیا این پاداش‌ها از نظر مالی به کارمندان شما کمک می‌کند، به سبک زندگی آنها یاری می‌کند یا زندگی آنها را بهبود می‌بخشد؟ آیا این جوایز به نفع فرهنگ شرکت شما خواهد بود و عملکرد آن را افزایش می‌دهد؟ آیا تغییرات در انتظارات پاداش کارکنان را تشخیص می‌دهید و به آنها پاسخ می‌دهید؟

سیستم پاداش در مدیریت منابع انسانی، تعادل سالم کار و  کیفیت زندگی را ارتقا می‌دهد که به کارکنان شما اجازه می‌دهد تا بهترین عملکرد خود را داشته باشند. همچنین می‌تواند به یک فرهنگ تجاری پر رونق کمک کند و یک محیط و جامعه دلسوز را تقویت کند. در حالی که حقوق و مزایا قابل توجه است، تحقیقات نشان داده است که پاداش‌های غیر مادی می‌توانند به همان اندازه مشوق کارمندان باشند.

سیستم پاداش در مدیریت منابع انسانی

سیستم پاداش در مدیریت منابع انسانی چیست؟

یکی از جنبه‌های کلیدی مدیریت پاداش، توانایی تعیین اینکه چه کسی باید پاداش بگیرد. چگونه افرادی را انتخاب می‌کنید که در یک پروژه یا هدف گروهی موفق نقش داشته‌اند؟ در همه سیاست‌های پرداخت و پاداش، همه کارفرمایان باید الزامات قانونی سخت‌گیرانه، مانند حداقل دستمزد ملی و دستمزد برابر و همچنین گزارش‌دهی در مورد نسبت دستمزد مدیران ارشد اجرایی و شکاف دستمزد جنسیتی را رعایت کنند. حداقل دستمزد ملی برای همه کارمندان و کارگران اعمال می‌شود.

 دستمزد برابر حول تبعیض جنسیتی می‌چرخد ​​و این حق را به مردان و زنان می‌دهد که برای کار یکسان یا معادل آن دستمزد یکسان دریافت کنند. علی‌رغم این قانون، هنوز تفاوت‌های زیادی در پرداخت وجود دارد. این امر در الزام سازمان‌های بزرگ‌تر به گزارش سالانه میزان شکاف دستمزد جنسیتی خود منعکس می‌شود.

قانون استخدام همچنین از کسب و کارها می‌خواهد که مزایای خاصی در محل کار، مانند مرخصی با حقوق یا طرح‌های بازنشستگی ارائه دهند. علاوه بر این، کسب و کارها باید حقوق کارکنان خود را طبق هر گونه قرارداد حقوقی پرداخت کنند. قرارداد بین شما و کارمندتان از نظر قانونی الزام آور است و بنابراین شرایط آن باید توسط هر دو طرف رعایت شود.

مزایای سیستم پاداش در مدیریت چیست؟

مدیریت پاداش یک رویکرد استراتژیک برای تشویق نیروی کار شما برای بهبود عملکرد، مشارکت و روحیه است:

  • به کارکنان با توجه به ارزش‌های یک کسب‌وکار و اینکه آن‌ها آماده هستند یا قادر به تأمین مالی هستند، پاداش می‌دهد.
  • به کارکنان برای ارزشی که ایجاد می‌کنند و به رفاه کارکنان کمک می‌کند، پاداش می‌دهد.
  • به چیزهایی پاداش می‌دهد که پیام درستی را در مورد آنچه از نظر رفتارها و نتایج در یک کسب و کار مهم است منتقل می‌کند.
  • پاداش کمک می‌کند تا به یک فرهنگ قوی و مثبت شرکت تشویق کند.
  • این کار می‌تواند به انگیزه دادن به کارکنان کمک کند و تعهد آنها را به تجارت و مشارکت در آن تأیید کند.
  • به حفظ افراد با استعداد برتر در کسب و کارتان کمک کنید.
  • بهره وری را افزایش می‌دهد.

این به شما کمک می‌کند تا شهرت قوی داشته باشید که می‌تواند یک راه کلیدی برای تعامل با کارمندان، کمک به شهرت مثبت و تأثیر قابل توجهی بر مشتریان شما باشد.

منظور ما از پاداش چیست؟

منظور ما از پاداش چیست؟

ساده‌ترین راه برای تفکیک پاداش‌ها، تقسیم آنها به دو دسته است: معنوی و مادی.

 پاداش معنوی با چیزهایی مانند تمجید و به رسمیت شناختن یا ارتقا احاطه می‌شوند که حس موفقیت را ایجاد می‌کنند اما مادی نیستند. در حالی که پاداش‌های مادی به طور فیزیکی داده می‌شود و می‌تواند شامل ارزشی مانند جوایز یا تعطیلات باشد. در حالت کلی آنها را می‌توان به سه زیر دسته تقسیم کرد: مزایا، امتیازات و جوایز.

امتیازات:

 امتیازات معمولاً در حقوق کارمند گنجانده می‌شود. اینها شامل مستمری‌هایی است که می توانند پس از رسیدن به مقام معینی مطالبه کنند. عناصر جدیدتری مانند مرخصی استحقاقی توسط برخی سازمان‌ها و همچنین پاداش‌های غیر مالی از جمله کارهای انعطاف‌پذیر معرفی می‌شوند. به رسمیت شناختن از طریق جایزه کارمند ماه و فرصت‌هایی برای پیشرفت شخصی و شغلی نمونه‌های خوبی از انواع دیگر پاداش‌ها هستند.

هدایا:

به طور سنتی، هدیه‌ها به‌عنوان مولفه‌های  کوچکی در نظر گرفته می‌شوند که می‌توانند زندگی کاری را لذت‌بخش‌تر کنند. اینها از روز دونات و قهوه تا جشن آخر هفته را شامل می‌شود که اکنون در کسب‌وکارها محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند و شروع به حساب کردن برای کارمندان بیشتر می‌کند. شرکت‌های آینده‌نگر اکنون شروع به در نظر گرفتن فرصت‌هایی برای یادگیری زبان‌های جدید، پیوستن به کلاس‌های تناسب اندام یا برنامه‌های دیگر کرده‌اند. احتمالاً از توجه شما دور نمانده است که این نوع امتیازات برای شما به عنوان یک کارفرما مفید هستند. کارکنان شادتر و سالم‌تر احتمالاً با زندگی بهتر هم در داخل و هم در خارج از محیط کارشان به فرهنگ سازمان کمک بیشتری می‌کنند.

پاداش:

پاداش به شما فرصتی می‌دهد تا بهره وری را به گونه‌ای ارتقا دهید که با ارزش‌ها و فرهنگ کسب و کار شما همخوانی داشته باشد. به‌جای ارائه پاداش‌های مالی یا شاید یک روز تعطیل اضافی برای کار عالی، به ارائه مشوق‌های دیگری فکر کنید که کار تیمی را ارتقا می‌دهد یا در نظر گرفتن مشوق‌هایی که کمیت و کیفیت کار را تشویق می‌کنند.

ایجاد یک طرح پاداش کارکنان

ایجاد یک طرح پاداش کارکنان

ابتدا، باید با پرسیدن دو سؤال از خود شروع کنید، می‌خواهیم شیوه‌های پاداش ما در چند سال آینده کجا باشد؟ و چگونه می‌خواهیم به آنجا برسیم؟ با توانایی تعیین اینکه فرایند پاداش شما در چند سال آینده چگونه خواهد بود، همچنین راه تحقق چشم انداز را به شما نشان می‌دهد. استراتژی پاداش مشخص می‌کند که کسب‌وکار شما می‌خواهد در بلندمدت به چه چیزی دست پیدا کند، توسعه آن و نحوه اجرای سیاست‌های پاداش. همچنین مبنایی است که بر اساس آن کارمندان شما ارزش و پاداش خواهند گرفت.

اهداف کسب و کار شما نیز باید با اهداف بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت سنجیده شوند و بتوانند به سرعت به یک بازار در حال تغییر و نوسان پاسخ دهند.

سایر جنبه‌های مورد توجه:

سیستم‌های پاداش چندگانه: اگر یک روش پاداش را انتخاب کنید، ممکن است برای همه کارمندان خوب کار نکند. روش های مختلف برای افراد مختلف جذاب است. این امر به ویژه در سطح نسلی آشکار است و همچنین فرصت‌های دستیابی کارمندان را محدود می‌کند. سیستم‌های پاداش چندگانه می‌توانند سطوح بیشتری از موفقیت و شناخت را ایجاد کنند و به کارکنان شما دلیلی می‌دهند تا در هر سنی که هستند تلاش کنند تا به پتانسیل کامل خود دست یابند. سیستم‌های پاداشی که ترکیبی از مفاد مالی و غیر مالی را همراه با حقوق و مزایای دیگر ارائه می‌کنند برنامه‌های پاداش کل نامیده می‌شوند.

مشاوره طراحی: یکی از نکات مهم هنگام ایجاد یک طرح پاداش رقابتی این است که بدانید سایر طرح‌های پاداش در صنعت شما چگونه به نظر می‌رسند و چگونه کار می‌کنند. این می‌تواند به ویژه در هنگام جذب و به‌کارگیری استعدادهای برتر و اطمینان از اینکه آنها به کسب و کار شما می‌پیوندند و نه رقبای شما، مهم باشد. با این حال، به دست آوردن و جمع آوری داده‌های پاداش از سایر مشاغل بسیار دشوار است، مگر اینکه آنها آشکارا با اشتراک گذاری آن موافقت کنند. با این حال، تعدادی از شرکت‌ها وجود دارند که خدمات طراحی طرح پاداش را ارائه می‌دهند که می‌تواند متناسب با نیازهای صنعت شما باشد.

اجزای یک سیستم مدیریت پاداش

اجزای یک سیستم مدیریت پاداش

اهداف و معیارهای پاداش را با هدف گذاری تعیین کنید: با برجسته کردن مسائل و مشکلات کلیدی پاداش که نیاز به رسیدگی دارند، سیاست‌ها و شیوه‌های پاداش فعلی خود را مرور کنید.

اندازه‌گیری اثربخشی پاداش: تصمیم بگیرید که چه چیزی را اندازه‌گیری کنید (داده‌ها، از کجا، چگونه جمع‌آوری شده)، معیارهایی را با اشاره به اهداف پاداش و معیارهای موفقیت مشخص کنید، داده‌ها را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کنید.

ارزیابی نتایج پاداش: این یک فرایند تعریف شده برای ارزیابی مداوم در اختیار شما قرار می‌دهد.

دستورالعمل‌ها و شیوه‌های پاداش آینده را توسعه دهید: این به شما درک روشنی از آنچه باید به دست آید و چرایی آن، که مبنایی را برای فرایندهای بررسی و ارزیابی آینده فراهم می‌کند، می‌دهد.

ایده هایی برای پاداش کارکنان

تشکر کردن: در حالی که این بخش مهمی از یک طرح پاداش ثابت نیست، هرگز نباید قدرت یک تشکر ساده را دست کم گرفت. این می‌تواند برای یک کارمند اهمیت زیادی داشته باشد و حس احترام واقعی را ایجاد کند که بسیاری از شرکت‌ها فاقد آن هستند. شما هرگز نباید از تشکر کردن از کارکنان سخت کوش در زمانی که کار خوبی انجام داده‌اند، خودداری کنید.

جشن موفقیت از طریق ارسال ایمیل: ایمیلی که به سراسر شرکت ارسال می‌شود، شاید به سبک خبرنامه، برای برجسته کردن دستاوردهای کارکنان عالی است. اینها می‌توانند بخش‌های مختلفی را که معمولاً از کار دیگری آگاه نیستند، به هم متصل کنند و حس اجتماعی را در محل کار ارتقا دهند. بهترین موفقیت‌هایی که باید برجسته شوند، موفقیت‌هایی هستند که به طور کلی به نفع شرکت هستند، به ویژه اگر به تحقق بیانیه مأموریت کسب و کار شما یا تجسم یک ارزش اصلی کمک کرده باشند. این کار سایر کارمندان را تشویق می‌کند که همین کار را انجام دهند و یک روحیه ملموس برای تجارت شما در آینده ایجاد کنند.

کارمند ماه: اگر کارمند ماه توسط سایر کارمندان رأی گرفته باشد، می‌تواند به خوبی کار کند. این یک پاداش مثبت در مقابل نیروی کار است و راهی فوق‌العاده برای تأکید بر موفقیت و کار خوب است.

جوایز شرکت: ممکن است تصمیم بگیرید که یک شب جوایز سالانه یا دوسالانه را بر اساس رأی کارمندان میزبانی کنید، که می‌تواند راهی سرگرم‌کننده برای افراد باشد تا به رسمیت شناخته شوند. این یک واقعیت کاملاً شناخته شده است که کارمندانی که توسط کارفرمایان و همکارانشان برای کارشان شناخته می‌شوند، بازده ترین و شادترین هستند.

خدمات طولانی: جوایز خدمات طولانی می‌تواند وفاداری به کسب و کار را پاداش دهد و قدردانی از فداکاری یک کارمند را نشان دهد. لزوماً نیازی نیست که پاداش گران باشد، شاید مثلاً یک وعده غذایی در یک رستوران دلپذیر منحصر به فرد باشد و به تلاش کمی از جانب کسانی که وظیفه تنظیم آن را دارند نیاز دارد.

ارزیابی اثربخشی پاداش

متأسفانه، هیچ معیاری وجود ندارد که هر کسب و کاری بتواند برای بهبود شیوه‌های مدیریت پاداش خود از آن استفاده کند. ارزیابی اثربخشی پاداش معمولاً شامل تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات و شواهد در مورد سیاست‌های پاداش موجود است. همراه با گردآوری اطلاعات در مورد روندهای صنعت، شیوه‌های پاداش خارجی و مفاهیم. با استفاده از این اطلاعات، قادر خواهید بود قبل از تصمیم گیری در مورد یک اقدام، ارزیابی اثربخشی داشته باشید و هرگونه مشکل پاداش را شناسایی کنید.

انواع سیستم پاداش در مدیریت چیست؟

سؤالات متداول مدیریت پاداش

انواع سیستم پاداش در مدیریت چیست؟

پاداش‌ می‌تواند ملموس باشد، مانند پول یا اشیا مادی یا نامشهود و مبتنی بر دستاوردهای بیشتر، مانند تمجید از کارمندان، دادن جایزه به آنها یا به رسمیت شناختن عمومی.

چرا مدیریت پاداش مهم است؟

به طور معمول، وقتی صحبت از سیاست‌های مربوط به عدم عملکرد کارکنان یا شکست در رسیدن به اهداف می‌شود، کسب‌وکارها همیشه روشن هستند. وجود یک برنامه مدیریت پاداش به متعادل کردن آن کمک می‌کند و از یک جو منفی که منجر به کاهش بهره وری و افزایش جابه‌جایی کارکنان می‌شود جلوگیری می‌کند.

انواع پاداش کدامند؟

جوایز به طور کلی به دو دسته معنوی یا مادی تقسیم می‌شوند. پاداش معنوی موفقیت یک کارمند را از طریق جوایز یا تحسین تشخیص می‌دهد و پاداش بیرونی بر چیزهایی تمرکز می‌کند که ارزش پولی دارند، مانند پاداش. گاهی از آن به عنوان محسوس یا نامشهود یا مالی یا غیر مالی یاد می‌شود، اما واژگان قابل تعویض است.

چرا مدیریت عملکرد و پاداش مهم است؟

مدیریت پاداش با شناخت و پاداش دادن به کارکنان به افزایش مشارکت و بهره وری کارکنان کمک می‌کند. وقتی کارکنان احساس ارزشمندی کنند، رفاه را بهبود می‌بخشد و به حفظ اعضای ماهر و با استعداد کارکنان کمک می‌کند.

نتیجه

متخصصان منابع انسانی مجموعه نگاه به کارفرمایان در مورد تمام جنبه‌های تعامل و مدیریت کارکنان، از جمله توسعه و اجرای طرح‌های پاداش، مشاوره می‌دهند. برای راهنمایی در مورد بررسی و بهبود رویکرد سازمان خود در مورد پاداش‌های کارکنان، امروز با کارشناسان ما صحبت کنید.

درباره نویسنده

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *