ابزار ارزش گذاری دارایی برند چیست؟

ارزش گذاری دارایی برند

ارزش گذاری دارایی برند چیست؟

امروز این مقاله توضیحی و تعریفی کاربردی در مورد ارزش گذاری دارایی برند (BAV) برای شما ارائه می‌کند. پس از مطالعه دقیق، اصول اولیه این ابزار قدرتمند برندسازی را به خوبی و وضوح درک خواهید کرد.

ابزار ارزش گذاری دارایی برند (BAV) چیست؟

نام تجاری با کیفیت برای سازمان ها و افراد و شرکت‌ها و … مهم است. با نام تجاری یا برند قوی، محصولات و یا خدمات آن توسط مشتریان (جدید و فعلی)، تامین کنندگان و سایر طرف ها شناسایی می‌شود. همه این گروه ها به طور مستقیم نام برند و نام تجاری را با سطح خاصی از کیفیت، اطمینان و خدمات مرتبط می‌کنند.

دقیقاً به همین دلیل است که برندهای برتر، بزرگ‌تر و معتبر‌تر، بهتر از برندهای کوچکتر و ناشناخته‎‌تر عمل می‌کنند. به عبارت دیگر، ابزار ارزش گذاری دارایی برند (BAV) قدرت و پتانسیل رشد برندها و نام های تجاری را اندازه گیری می‌کند.

این مدل بر اساس مدل ImagePower از آژانس طراحی آمریکایی Landor Associates است. در دهه 1980 میلادی، آنها از این مدل برای نشان دادن اینکه باید بین «شاخص کرامت» و «شاخص سهم هوشمند» تمایز قائل شوند، در مورد نام های تجاری و برند استفاده کردند. “حس ذهن” به یک برند خاص و آگاهی از برند.

ابعاد اصلی

در ارزیابی دارایی برند (BAV) ارزش افزوده یک برند خاص و یا یک نام تجاری خاص از دیدگاه مصرف کننده بررسی می‌شود. ساختن نام های تجاری قوی زمان و انرژی زیادی می‎طلبد. برندهای قوی به یک محصول و/یا خدمات ارزش زیادی می‌افزایند که به وسیله آن یک سازمان می‌تواند خود را از رقبای خود متمایز کند. هنگام اندازه‌گیری ارزش یک برند یا نام تجازی ارزش‌گذاری دارایی برند (BAV) از دو بعد تشکیل شده است:

1. سرزندگی برند یا نام تجاری

سرزندگی برند و نام تجاری نشان دهنده و نماینده قدرت برند و نام تجاری است. این پتانسیل رشد برند در ارزش‌گذاری دارایی برند است و از دو متغیر تشکیل شده است:

تفکیک

برند نسبت به دیگران چقدر منحصر به فرد است؟

ارتباط

آیا برند به نیازهای شخصی مصرف کننده پاسخ می‌دهد؟

2. وضعیت نام تجاری و برند در ارزش‌گذاری دارایی برند

وضعیت برند و نام تجات هر شرکت یا سازمان یا فردی، همانطور که از نام آن پیداست، نشان دهنده اعتبار کلی برند و نام تجاری است. این نشان دهنده قدرت (شهرت) برند فعلی است و از دو متغیر زیر تشکیل شده است:

توجه

آیا برند تضمین می کند‌که نیازها و خواسته های مصرف کنندگان برآورده می شود؟

متغیرهای Appreciation و Knowledge مستقیماً از مدل ImagePower ذکر شده در بالا مشتق شده اند.

negah2

متغیرهای ارزش گذاری دارایی برند

متغیرهای فوق با جزئیات بیشتر در زیر مفصل توضیح داده شده است:

1. تمایز

یک برند موفق باید خود را از سایر برندها متمایز کند. این تمایز باید منحصر به فرد و همچنین متفاوت از رقبا باشد. باید چشم انداز و مأموریت سازمان را منتشر کند و در عین حال متمایز باشد. هرچه یک نام تجاری قوی تر باشد، قیمتی که یک سازمان می‌تواند محصول را با آن بفروشد، بالاتر است. این توضیح می دهد که چگونه برندهای برتر قیمت های نسبتاً بالاتری نسبت به مارک های کمتر شناخته شده دارند.

2. ارتباط

در ارزش‌گذاری دارایی برند (BAV)، موضوع مربوط به ارتباط نام برند با مصرف‌کننده است. برند تا چه اندازه به نیازها، خواسته ها و نیازهای مصرف کننده پاسخ می‌دهد؟ علاوه بر نیازهای اولیه، مصرف کنندگان اغلب خواهان یک محصول خاص هستند که تمام نیازهای خاص آنها را برآورده کند. نسبت قیمت به کیفیت، خدمات، عملکرد، سهولت استفاده، شکل، تبلیغات منظم مشتری و غیره. هرچه سازمان‌ها بهتر از خواسته‌ها و نیازهای مصرف‌کننده آگاه باشند، بیشتر می‌توانند آنها را با نام‌های تجاری مرتبط کنند و در نتیجه مشتریان را جذب کنند.

3. احترام گذاشتن

مصرف کنندگان اغلب یک تصویر خاص را با یک محصول یا نام تجاری و برند مرتبط می‌کنند. به این ارتباط نماد نیز گفته می‌شود. این باعث می‌شود اعتبار بیشتری نسبت به یک برند ناشناخته داشته باشد. شهرت یک نام تجاری به ارتباط یک گروه کاربری مرتبط است. به محض اینکه برند انتظارات یک گروه بزرگتر را برآورده کرد، اعتبار بیشتری در آن گروه برای مصرف کننده فراهم می‌کند.

4. دانش

به محض اینکه مصرف کنندگان معنی آن را بفهمند، تصمیم آگاهانه ای برای خرید یک برند خاص می گیرند. سازمان ها با آگاهی از اینکه تصویر خود را از طریق برند تعیین می‌کنند، اهمیت زیادی به گسترش ماموریت و چشم انداز خود می‌دهند. دانش برند بخشی از آن است.

شماره گیری ارزش گذاری دارایی برند

هنگام استفاده از ارزش‌گذاری دارایی برند (BAV)، شبکه‌ای از چهار ربع ایجاد می‌شود. با پرداختن به این چهار ربع، شرکت ها می توانند یک نام تجاری ایجاد و حفظ کنند. هر صفحه نشان دهنده درجاتی از آگاهی از برند است. اساس این مدل، Brand Vitality در محور Y و وضعیت برند در محور X است. محور Y نشان می دهد که ارتباط و تمایز چقدر کم یا زیاد است. محور X برای Respect و Knowledge نیز همین موضوع را نشان می دهد. همه ترکیبات منجر به چهار ربع زیر می شود:

برند جدید

سرزندگی برند و وضعیت نام تجاری پایین است. محصول یا خدمات جدید قبلاً رزرو شده است ممکن است مفید باشد اما هنوز برای مصرف کنندگان شناخته نشده است. بازاریابی برای تثبیت نام تجاری در ذهن مصرف کنندگان و ترغیب آنها به امتحان محصول جدید ضروری است.

negah3

توسعه نام تجاری

سرزندگی برند بالا و وضعیت برند پایین است. برند به اندازه کافی با رقبا متفاوت است، اما باید آگاهی بیشتری ایجاد شود. این امر از طریق فعالیت های ترویجی و انتقال دانش انجام می شود.

ابزار ارزش گذاری دارایی برند و رهبری برند

سرزندگی برند و وضعیت برند بالا هستند، که به معنای دستیابی به بالاترین هدف است. می توان در مورد یک برند برتر صحبت کرد که در بین مصرف کنندگان محبوب است و فروش قابل توجهی دارد. عاقلانه است که شرکت ها تمام تلاش خود را برای حفظ این وضعیت انجام دهند. تغییر نام در اینجا ایده خوبی نیست، و همچنین یک تغییر شدید در محصول یا خدمات نیست. بالاخره مشتری به برند اعتماد دارد.

از دست دادن برند

سرزندگی برند و وضعیت نام تجاری پایین است. این ممکن است به دلیل عوامل مختلفی باشد. تغییرات در محیط، تحولات و روندهای جدید و رسوایی ها و تبلیغات منفی؛ همه آنها می توانند یک برند را به لبه پرتگاه برسانند. رقبا بازار را تسخیر کرده اند و سازمان برای بازگشت به موقعیت های قبلی خود کار سختی خواهد داشت.

negah4

ابزار ارزش گذاری دارایی برند و وفاداری

با استفاده از ابزار ارزش گذاری دارایی برند (BAV) می توان نشانی از موقعیت یک برند در بازار ارائه داد. سازمان ها می توانند سیاست های برند خود را با تجزیه و تحلیل محیط و اجرای یک استراتژی مناسب ایجاد کنند. به عنوان مثال، نام تجاری را می توان از طریق یک کمپین بازاریابی گسترش داد و موقعیت آن را در بازار بهبود بخشید. هرچه برند قوی‌تر باشد، در بین مشتریان بیشتر آشنا می‌شود و بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد.

این به مصرف کنندگان اجازه می دهد تا به یک برند خاص وفادار بمانند و در نتیجه دوباره خرید کنند. آنها تصور و تجربه مثبتی از برند خواهند داشت و احتمالاً آن را با دیگران به اشتراک خواهند گذاشت. به طور کلی، مصرف کنندگان وفادار تمام مراحل را طی کرده اند و اکنون کم و بیش طرفدار برند «خود» خود هستند. اما همیشه این خطر وجود دارد که مصرف کنندگان از یک برند خسته شوند. به عبارت دیگر، سازمان ها باید دائماً برای ایجاد توصیه های برند خود تلاش کنند.

شما چی فکر میکنید؟

آیا در مورد ارزش گذار دارایی برند (BAV) می دانید؟ تجربیات شما در مورد ارزیابی دارایی برند (BAV) در سازمانتان چیست؟ آیا راهنمایی یا اضافاتی دارید؟

شما می توانید نظرات و دانش خود را در کادر نظرات زیر به اشتراک بگذارید.

اگر این مقاله را دوست داشتید، می توانید برای دریافت آخرین پست ها در مورد مدل ها و روش ها در خبرنامه ما ثبت نام کنید.

درباره نویسنده

پست های مرتبط

5 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *