مشکلات شغل دندانپزشکی که باعث بازنشستگی زودرس این پزشکان می شود

مشکلات شغل دندانپزشکی

دندانپزشکی حرفه‌ای است که نیاز به دقت بالا با مهارت‌های بهینه و افزایش حس همدلی با بیماران دارد. بازار کار دندانپزشکی روزبه‌روز در حال اشباع شدن است که نقطه آغاز مشکلات شغل دندانپزشکی در این بازار رقابتی است. با تغییر پویایی صنعت، ماندگاری در بازار و اجرای روان مطب خود برای دندانپزشک چالش‌برانگیزتر می‌شود. در این مقاله سعی شده است تا به برخی از چالش‌های عمده‌ای که دندانپزشکان در کشور با آن مواجه هستند اشاره شود.

1. مشکل در جذب بیماران جدید:

هدف اولیه یک دندانپزشک ارائه خدمات با کیفیت به بیماران و شیوه های جذب بیماران از طریق حسن نیتی است که در بازار ایجاد کرده است. در یک بازار بسیار رقابتی، برای هر دندانپزشکی دشوار است که جریان بیماران را در مطب خود حفظ کند. برای او بسیار مهم است که از روال اداری خود وقت بگذارد و خدماتش را خودش به بازار عرضه کند. این باعث می‌شود که او زمان کمی برای تمرین داشته باشد که به‌مرورزمان بر کیفیت خدمات تأثیر می‌گذارد.

مشکل افزایش درآمد2. تبلیغات برند دیجیتال

با گذشت زمان، هزینه‌ها در مطب دندانپزشکی افزایش می‌یابد و این مستلزم تلاش برای افزایش درآمد است. برای افزایش سود باید تعداد بیماران افزایش یابد و این مستلزم صرف هزینه در بازاریابی خدمات است. با افزایش تعداد بیماران، کیفیت خدمات بدتر می‌شود؛ زیرا دندانپزشک زمان کمتری برای رسیدگی به هر بیمار می‌گذارد که منجر به نارضایتی مشتری می‌شود؛ بنابراین، برای هر دندانپزشکی یک چالش است که زمان خود را بین زمان بهینه‌ای که می‌خواهد به هر بیمار بدهد و زمانی که برای بازاریابی استفاده می‌کند، مدیریت کند.

3. استخدام کادر دندانپزشکی مناسب:

استانداردهای دائماً در حال تغییر دندانپزشکی مستلزم آن است که یک دندانپزشک بر روی تقویت مهارت‌های خود با پویایی در حال تغییر صنعت تمرکز کند و این مستلزم حمایت کارکنان مناسب در مطب دندانپزشکی او برای مراقبت از عملیات روزانه است. خدمات یک پرسنل مناسب کار را برای دندانپزشک آسان می‌کند. این یک چالش برای دندانپزشکان است که کارکنان دندانپزشکی مناسبی را پیدا کنند که به اندازه کافی قابل اعتماد و کارآمد باشند تا مطب را به خوبی اجرا کنند.

 ارتقاء تجهیزات مطب

4. مشکلات شغل دندانپزشکی و ارتقاء تجهیزات مطب:

پیشرفت تکنولوژی زندگی ما را در هر زمینه‌ای به شدت متحول کرده است و دندانپزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیست. بیماران آگاه دوران مدرن مایل‌ هستند به طور گسترده با آخرین تکنولوژی و تجهیزات درمان شوند. اکثر دندانپزشکان بودجه کافی برای ارتقاء منظم مطب خود با جدیدترین تجهیزات را ندارند و این باعث می‌شود تعداد بیماران کمتری برای درمان به آنها مراجعه کنند.

5. افزایش  جمعیت سالخورده:

در سنین بالا، وضعیت دندان‌ها بدتر می‌شود و ساختار فک پیچیده می‌شود. همچنین اعصاب دندان‌ها کوچک‌تر می‌شوند و دندان‌ها نسبت به حفره‌ها و سایر مشکلات دندانی کمتر حساس می‌شوند. دندانپزشکان باید در مجموعه مهارت‌های خود برای برخورد با مواردی که چنین پیچیدگی‌هایی در مشکلات دندانی دارند به روز شوند و با مراجعه بیشتر بیماران با چنین مشکلات دندانی برای درمان، دادن زمان کافی برای مقابله با پیچیدگی‌های دندانی برای آنها چالش برانگیز می‌شود.

6. عدم حمایت از دندانپزشکان:

دندانپزشکان جوان به سختی می‌توانند مطب خود را در بازار ایجاد کنند. یکی از دلایل این امر عدم حمایت پزشکان معتبر برای راهنمایی آنها در اجرای کارآمد تمرین است. بدون راهنمایی مناسب، مدیریت جریان نقدی و کسب سود منظم برای آنها دشوار است.

7. مشکلات فیزیکی شغل دندانپزشکی:

شغل دندانپزشکی مشکلات فیزیکی زیادی دارد که باعث مشکلات اسکلتی عضلانی مانند سندرم تونل کارپال و سندرم تونل کوبیتال می‌شود که به دلیل کارهای تکراری، وضعیت بدنی نادرست و ابزارهای غیر ایده آل است.

اختلالات اسکلتی عضلانی در شغل دندانپزشکی1. اختلالات اسکلتی عضلانی در شغل دندانپزشکی:

اختلالات اسکلتی عضلانی آسیب هایی هستند که بر سیستم اسکلتی عضلانی که شامل ماهیچه ها، اعصاب، تاندون‌ها، رباط ها، دیسک ها، رگ های خونی و مفاصل می‌شود، تأثیر می‌گذارد.  این موضوع در بین افرادی که در صنعت دندانپزشکی کار می‌کنند، به دلیل انجام کارهای تکراری و وضعیت بدنی نامناسب برای مدت طولانی هنگام درمان بیمار بسیار شایع است. مطالعه ای گزارش داده که 70٪ از دندانپزشکان  از گردن درد و شانه درد و 30٪ از دندانپزشکان از درد در ناحیه کمر و دست خود شکایت داشتند.

اختلالات اسکلتی عضلانی طیف وسیعی از علائم را دارند. این علائم شامل درد، سوزن‌سوزن‌شدن، بی حسی و ضعف در دست، شانه، آرنج و مچ دست است. این به عنوان سندرم اسکلتی عضلانی شناخته می‌شود. این علائم به دلیل آسیب به عضلات، تاندون‌ها، اعصاب، مفاصل یا رباط‌ها اتفاق می‌افتد.

 

        · سندرم تونل کارپال:

تونل کارپال به دلیل کمپرسور عصب میانی در مچ دست اتفاق می‌افتد عصب مدیان بین استخوان‌های مچ دست و غلاف تاندون خم کننده قرار دارد. التهاب غلاف‌های تاندون باعث باریک‌تر شدن مسیر عصب میانی می‌شود   به عبارت دیگر، زمانی که عصب تحت فشار قرار می‌گیرد، فرد ممکن است علائم و نشانه‌های زیر را احساس کند. این علائم و نشانه‌ها عبارت‌اند از:

  • سوزن‌سوزن‌شدن، بی حسی، درد، ضعف و ناراحتی در انگشت شست، اشاره، انگشت میانی و انگشت حلقه
  • تابش احساس شوک مانند در انگشتان
  • ناهماهنگی در دست و انداختن چیزها به دلیل از دست دادن قدرت

حرفه‌های دندانپزشکی، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سندرم تونل کارپ هستند حذف جرم سرسخت، ساعات کاری زیاد در هفته به عنوان یک متخصص بهداشت بالینی دندان  از دلایل ایجاد سندرم تونل کارپال در بین آنها است.

        · سندرم تونل کوبیتال:

علاوه بر سندرم تونل کارپال که ممکن است مشکلاتی را برای مچ دست و دست ایجاد کند، سندرم تونل کوبیتال نیز در اثر فشردگی عصب اولنار ایجاد می‌شود عصب اولنار از گردن به آرنج تا مچ دست و در نهایت به دست حرکت می‌کند  عصب اولنار از کانال‌های کوبیتال و گیون می‌گذرد که دو ناحیه رایجی هستند که عصب به دلیل فضای باریک کانال‌ها به دام می‌اندازد.

عصب اولنار مسئول بیشتر حرکات ظریف و گرفتن محکم ما است. به انگشت کوچک و نیمی از انگشت حلقه حس می‌دهد . وضعیت خم شدن ثابت آرنج باعث تحریک عصب و ایجاد درد در هنگام صاف کردن و خم کردن آرنج می‌شود . هنگامی که عصب اولنار در کانال کوبیتال یا گویون فشرده می‌شود، ممکن است موارد زیر رخ دهد:

  • سوزن‌سوزن‌شدن و بی حسی در انگشت کوچک و حلقه
  • دست‌های بهداشتی دندان در طول درمان خم شده است که به عصب اولنار فشار وارد می‌کند.
  • همچنین، حرکت مداوم مچ دست عصب اولنار را تشدید می‌کند و می‌تواند باعث گزگز و بی حسی در انگشتان ما شود.

 بنابراین، توجه به اینکه کدام انگشتان تحت تأثیر این اختلال قرار گرفته‌اند برای درمان‌های مناسب مهم است.

راه حل:

سندرم‌های فیزیکی ذکر شده می‌توانند زندگی فرد را تغییر دهند. راه‌های زیادی برای جلوگیری از بروز این اختلالات اسکلتی عضلانی یا مدیریت علائم وجود دارد. راه‌حل‌هایی برای این مسائل که با نیازهای فیزیکی حرفه بهداشت دهان و دندان مرتبط است عبارت‌اند از: اصلاح ارگونومی، داشتن تجهیزات مناسب، انتخاب ابزار مناسب، متعادل کردن برنامه، ورزش و حفظ سلامت کلی. هر یک از راه حل‌های ذکر شده می‌تواند تأثیر مثبتی در جلوگیری از این اختلالات و یا جلوگیری از پیشرفت آنها داشته باشد.

مشکلات شغل دندانپزشکینتیجه:

چالش‌های مطرح شده در این مقاله، برخی از چالش‌های عمده‌ای است که دندانپزشکان در کشور با آن‌ها مواجه هستند، اما ممکن است نگرانی‌های بسیاری وجود داشته باشد که ممکن است به آن توجهی نشده باشد.

بسیاری از متخصصان بهداشت دندان درد فیزیکی را تجربه می‌کنند که می‌تواند مزمن یا حاد باشد و در سراسر بدن از گردن تا پا رخ دهد. در این مقاله تنها به بررسی سندرم‌های تونل کارپال و تونل کوبیتال پرداخته شده است. برای پیشگیری یا مدیریت این سندروم‌ها باید ارگونومی صحیح را رعایت کرد، تجهیزات مناسب و ابزار ایده آل را انتخاب کرد. سلامت بدن را با تمرینات حفظ کنید با رعایت راهکارهای مطرح شده، دندانپزشکان نباید دچار دردهای فیزیکی ناشی از کار شوند.

 

درباره نویسنده

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *