راهنمای جامع آموزش پرسنل

آموزش پرسنل

آموزش پرسنل به کلیه آموزش‌هایی گفته می‌شود که برای افزایش دانش و مهارت پرسنل جدید یا کم کار در یک مؤسسه به منظور افزایش راندمان کاری آنها و یا آماده سازی پرسنل با مأموریت، چشم انداز و سیاست‌های تجاری شرکت داده می‌شود. توسعه پرسنل که زیر عنوان آموزش پرسنل است، کل آموزش‌هایی است که به منظور بهبود بیشتر وضعیت فعلی پرسنلی که در وضعیت فعلی خود موفق هستند و قرار است ارتقا یابند یا مسئولیت بیشتری بر عهده بگیرند، داده می‌شود.

کارآمدی پرسنل به تطبیق صلاحیت‌های آنها با شغل بستگی دارد. اگر این تعادل به هر دلیلی به هم خورد، آموزش پرسنل مورد نیاز است. از سوی دیگر، توسعه پرسنلی، آماده سازی افرادی است که کار خود را به خوبی انجام می‌دهند و در آینده برای انجام یک کار جدید به سطوح بالاتری منصوب می‌شوند. مدیران با دقت افرادی را برای آموزش و توسعه از زیردستان خود انتخاب می‌کنند.

آموزش پرسنل، وقتی که در زمان مناسب و به روش صحیح انجام شود، مزایای بسیار و فراوانی را هم برای شرکت و هم برای خود پرسنل فراهم می‌کند. علاوه بر این، پس از دریافت آموزش پرسنل می‌توانید از خدمات تحقیقاتی خریدار مرموز استفاده کنید و بررسی کنید که آموزش ارائه شده توسط پرسنل شما چقدر درونی شده است و آیا به درستی اعمال می‌شود یا خیر.

با آموزش پرسنل چه چیزی به دست می‌آورید؟

با آموزش پرسنل چه چیزی به دست می‌آورید؟

آنچه شما از آموزش پرسنل در زمان مناسب و به روش درست به دست خواهید آورد.

1. عملکرد پرسنل را بهبود می‌بخشد.

آموزش پرسنل سهم بسزایی در عملکرد پرسنل دارد که با هدف خود بسیار مناسب است. پرسنل آموزش دیده هنگام شروع کار از بسیاری جهات راحت‌تر هستند. آموزش پرسنل تیم شما را قادر می‌سازد تا آگاهی مسئولیت و همچنین درک کار را به دست آورد.

هنگامی که پرسنل قبل از شروع به کار آموزش می‌بینند، احساس می‌کنند که بخشی از محل کار هستند و اعتماد به نفس آنها افزایش می‌یابد. اعتماد به نفس نیز به طور مثبت در عملکرد منعکس می‌شود. به این ترتیب، آموزش یک مزیت طولانی مدت در محیط کار است.

2. رضایت پرسنل را بهبود می‌بخشد.

رسانه های تبلیغاتی در آموزش پرسنل باعث می‌شود یک کارمند جدید در محل کار احساس ارزشمندی و اهمیت کند. آموزش به ایجاد محیطی کمک می‌کند که در آن از توسعه کارکنان حمایت شود. آموزش پرسنل یکی از فرصت‌های عالی ارائه شده توسط محل کار است. این بدان معنی است که کارکنان به راحتی می‌توانند قسمت‌هایی را که پیچیده یا ناآشنا به نظر می‌رسند تشخیص دهند  رضایت آنها همراه با خلاقیت آنها افزایش می‌یابد.

3. ثبات را تضمین می‌کند.

یکی از جنبه‌های آموزش پرسنل این است که کارکنان چشم انداز و مأموریت شرکت را درک کنند. این واقعیت که تیم با اصول اولیه شرکت موافق است، همه را بالاتر از یک استاندارد خاص قرار می‌دهد.

از طریق آموزش پرسنل، همه اطلاعاتی در مورد انتظارات و رویه‌های محل کار و همچنین جایگاه خود در این رویه‌ها خواهند داشت. این یک قدم اساسی و مثبت برای موفقیت شرکت است که همه طبق اصول عمل کنند.

4. به حل مشکلات احتمالی کمک می‌کند.

نقاطی وجود دارد که هر یک از اعضای تیم در محدوده وظایف خود با مشکلاتی مواجه می‌شوند. برنامه آموزشی برای شناخت این مشکلات در وهله اول و برداشتن گام‌های سازنده ضروری است. یک فرایند آموزشی که مشکلات احتمالی همه را حل کند از تشکیل حلقه‌های ضعیف در شرکت جلوگیری می‌کند.

آموزش پرسنل این توانایی را به یک تیم می‌دهد تا اصلاحات کوچکی در مورد وظایف انجام دهد و بر اساس نیاز انعطاف پذیر شود. همکاری را تشویق می‌کند و نیاز به حسابرسی در فرایندهای بعدی را با رسیدگی به مشکلات کاهش می‌دهد.

5. بهره وری و نوآوری را بهبود می‌بخشد.

برنامه‌های آموزشی پرسنل با تقویت عملکرد پرسنل و روحیه شرکت باعث موفقیت پروژه‌ها می‌شود. در نتیجه بهره وری و سهم بازار محل کار افزایش می‌یابد. به لطف یک برنامه آموزشی به روز کارکنان، داشتن چیزهای جدید برای یادگیری همیشه خلاقیت کارکنان را بهبود می‌بخشد و محل کار را به مکانی نوآور تبدیل می‌کند. محیطی ایجاد می‌شود که در آن می‌توان ایده‌های نوآورانه را به اشتراک گذاشت و اجرا کرد.

6. گردش کار را کاهش می‌دهد.

آموزش پرسنل به جای شغل، مزایای بلندمدت دارد. یکی از آنها کاهش گردش نیروی کار، یعنی کاهش گردش پرسنل است. کارمندی که احساس می‌کند با ارزش است کمتر احتمال دارد شغل خود را تغییر دهد. آموزش پرسنل یکی از حیاتی‌ترین گام‌هایی است که برای دستیابی به این هدف باید برداشته شود. وقتی کارمندان راضی هستند و برای مدت طولانی در شرکت شما می‌مانند، می‌توانید هزینه‌های استخدام را کاهش دهید.

 

7. فرایند ارتقاء در محل کار را تسهیل می‌کند.

 

آموزش پرسنل تضمین می‌کند که همه حداقل مهارت‌ها و دانش را دارند. این به آموزش پرسنلی کمک می‌کند که وقتی تجربه کافی به دست آوردند، با بهبود استعداد بالا می‌روند. آموزش پرسنل یک محل کار را قادر می‌سازد تا کارکنان را در یک مخرج مشترک گرد هم آورد و از ادامه وظایف و موقعیت‌ها به شیوه‌ای سالم اطمینان حاصل کند. این امکان را از بین می‌برد که هر کسی در هنگام ترک شرکت، غیرقابل‌جایگزین باشد.

8. به تجارت احترام می‌گذارد.

داشتن یک آموزش پرسنل تثبیت شده و قوی، شهرت یک شرکت را در این بخش افزایش می‌دهد و وجهه آن را بهبود می‌بخشد. همچنین به ترجیح محل کار توسط فارغ‌التحصیلان واجد شرایط تر و کارمندان واجد شرایط تغییر شغل کمک می‌کند.

روش‌های آموزش پرسنل چیست؟

روش‌های آموزش پرسنل چیست؟

آموزش پرسنل به طور کلی در داخل شرکت و در محل کار پرسنل در حالی که پرسنل در محل کار هستند انجام می‌شود. با این حال، در برخی موارد، به‌عنوان‌مثال، زمانی که محل کار آن‌قدر ناکارآمد و نامناسب است که نمی‌توان آموزش داد، یا اگر تصور می‌شود که پرسنل می‌توانند در مکان دیگری آموزش بهتری دریافت کنند، می‌توان آن را در مکانی خارج از شرکت نیز اعمال کرد.

 

1. آموزش پرسنل در حین کار:

این روشی است برای آموزش پرسنل در حالی که در محیط کاری درون شرکت هستند. از آنجایی که آموزش پرسنل اعمال شده در شرکت در محیط طبیعی آن اعمال می‌شود. این امکان را برای یادگیری سریع‌تر، توسعه برنامه و تمرین فوری، تشخیص آسان خطاها و ادامه گردش کار فراهم می‌کند. تنها عیب اجرای آموزش پرسنل در محیط کار این است که به راحتی توسط پرسنلی که در محیط‌های پر سروصدا و پرسنل آموزش‌دیده‌اند به راحتی پرت می‌شود. برای جلوگیری از این وضعیت می‌توان از پرسنل آموزش دیده به محیط ایزوله‌تر دعوت کرد.

این شکل از آموزش پرسنل، آموزش در حین کار نامیده می‌شود. و یادگیری در حین کار، کارآموزی، تغییر شغل و مسئولیت‌ها از جمله ترجیح داده شده‌ترین روش‌های آموزش در حین کار هستند.

 

مزایای این نوع آموزش:

  1. در شرایط کار طبیعی اعمال می‌شود.
  2. کمبودهای کارکنان به راحتی تشخیص داده می‌شود.
  3. اشتباهات فوراً تصحیح می‌شوند.
  4. یاد گرفته بلافاصله اعمال می‌شود.
  5. سریع برای یادگیری
  6. هیچ نیروی کار از بین نمی‌رود.

 

2. آموزش پرسنل خارج از محیط کار:

این نوع آموزش پرسنلی است که به پرسنل داخل یا خارج از شرکت داده می‌شود، اما زمانی که پرسنل در محل کار نیستند. به لطف این نوع برنامه آموزشی، عموماً اطلاعات نظری آسان‌تر و سریع‌تر یاد می‌شود، ارائه آموزش با روش‌های آموزشی آسان‌تر است و پرسنل می‌توانند احساس کنند که آموزش را با وضوح بیشتری دریافت کرده‌اند و بنابراین، می‌توانند راحت‌تر با روش‌های آموزشی سازگار شوند. موضوعات آموزشی و این واقعیت که آنها در حال دریافت آموزش هستند.

کنفرانس‌ها و سمینارها، یادگیری در شرایط مشابه، ایفای نقش، مثال‌ها و روش‌های آزمایشگاهی ترجیح داده شده‌ترین روش‌های آموزشی غیر کاری هستند.

 

مزایای این نوع آموزش:

 

  1. اطلاعات نظری راحت‌تر یاد می‌گیرند.
  2. توانایی‌های ذهنی کارکنان به سرعت توسعه می‌یابد.
  3. تحت انضباط آموخته می‌شود.
  4. آگاهی با آموزش رشد می‌کند.
  5. میل به یادگیری را افزایش می‌دهد.
  6. روش‌های آموزشی اعمال می‌شود.

شناسایی نیازهای آموزشی پرسنل:

شناسایی نیازهای آموزشی پرسنل:

نیازهای آموزشی را می‌توان از طریق روش‌های زیر شناسایی کرد:

 

1.     روش مصاحبه:

افراد مجاز در واحد آموزشی با هر یک از مدیران سایر بخش‌ها ملاقات می‌کنند و تعیین می‌کنند که پرسنل نیازمند آموزش در چه موضوعاتی نیاز به آموزش دارند.

2.     پرسش‌نامه:

روشی سریع و از نظر اقتصادی کم هزینه است. به همین دلیل توسط کارمندان و مربیان ترجیح داده می‌شود.

3.     روش مشاهده:

روشی است که در آن با مشاهده رفتار پرسنل در حین کار در محل کار و روابط آنها با دیگران، کاستی‌ها شناسایی می‌شود.

برنامه ریزی و اجرای آموزش پرسنل

برنامه ریزی و اجرای آموزش پرسنل:

 

  1. محدوده برنامه آموزشی مشخص می‌شود.
  2. افراد و ارگان‌هایی برای ارائه آموزش انتخاب می‌شوند.
  3. کارکنانی که باید آموزش ببینند مشخص می‌شوند.
  4. دوره آموزشی مشخص می‌شود.
  5. محل تمرین مشخص می‌شود.
  6. روش مورد استفاده در آموزش انتخاب می‌شود.

ارزشیابی آموزش پرسنل:

 

ارزیابی در پایان هر فعالیت آموزشی انجام می‌شود تا مشخص شود که آیا فعالیت‌های آموزشی به هدف می‌رسند و به توسعه مجدد برنامه‌های آموزشی کمک می‌کنند. به این ترتیب،

1.     ارزیابی محتوای آموزشی:

به این ترتیب در صورت لزوم می‌توان در محتوای آموزشی اصلاحاتی انجام داد.

2.     ارزیابی مربی:

بدین ترتیب می‌توان کیفیت مربی را تعیین کرد. اگر بازخورد خوبی برای مربی دریافت شده باشد، ممکن است این مربی یا شرکت آموزشی که مربی به آن وابسته است در اولویت برنامه‌های آموزشی بعدی قرار گیرد.

3.     ارزیابی روش‌های آموزشی:

 در صورت دریافت بازخورد منفی در مورد روش‌های آموزشی، اصلاحاتی در روش‌ها انجام می‌شود و در صورت دریافت بازخورد مثبت می‌توان از روش‌های مشابه در سایر آموزش‌ها استفاده کرد.

4.     ارزیابی کارآموزان:

علاقه پرسنل شرکت کننده در آموزش را می‌توان تعیین کرد و به عنوان ورودی ارزیابی عملکرد پرسنل قرار داد.

درباره نویسنده

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *