روانشناسی طراحی سایت

روانشناسی طراحی سایت

همه ما می دانیم که روانشناسی یک ابزار قدرتمند است. هنگامی که به درستی استفاده شود، می تواند افراد را تحت تأثیر قرار دهد و آنها را متقاعد کند که اقدام کنند. در دنیای طراحی وب، این امر بسیار مهم است. اگر می خواهید یک وب سایت موثر ایجاد کنید که بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کند، باید از روانشناسی طراحی سایت استفاده کنید. برای درک بیشتر این موضوع به خواندن این مقاله ادامه دهید.

روانشناسی طراحی سایت چیست؟

طراحی سایت شما نباید تنها وب سایت شما را زیبا کند. باید بازدیدکنندگان شما را تحت تاثیر قرار دهد، توجه آنها را جلب کند و آنها را به سمت عمل هدایت کند.

این جایی است که روانشناسی طراحی سایت وارد می شود. هر رنگ، نوع فونت و فضا دارای اهمیت روانی است و به افراد کمک می کند به وب سایت شما متصل شوند. این عناصر واکنش‌های ناخودآگاه را تحریک می‌کنند، که باید از آنها برای رسیدن به آن عمل مورد نظر استفاده کنید.

چند ثانیه طول می کشد تا مردم تصمیم بگیرند که آیا وب سایت شما تمام انتخاب ها و اطلاعات مورد نیاز شما را دارد یا خیر. روانشناسی طراحی سایت به شما، طراح کمک می کند تا این فرآیندهای ناخودآگاه و نحوه مهار آنها را درک کنید.

روانشناسی طراحی سایت

مزایای استفاده از روانشناسی طراحی سایت

مزیت اصلی استفاده از روانشناسی طراحی سایت، صحبت کردن با مردم به زبان آنهاست. همچنین صحبت کردن به زبان شما و یافتن زمینه مشترک است. به این ترتیب می توانید اعتماد ایجاد کنید.

شما می‌خواهید از رنگ‌ها و الگوهای آشنا استفاده کنید، عناصری که شما را متمایز می‌کنند، اما با مردم ارتباط برقرار می‌کنند. شما به بازدیدکنندگان نیاز دارید تا بفهمند وب سایت شما در مورد چیست و از کجا می توانند اطلاعات بیشتری را به سرعت دریافت کنند. سپس، شما باید محرک‌های مناسب را فشار دهید. به‌عنوان‌مثال،  Comic Sans یک محرک فوق‌العاده است، و ما در زیر به آن خواهیم پرداخت. رنگ، فضا و خطوط نیز تأثیر خاصی بر نحوه درک مردم از وب سایت شما ایجاد می‌کنند.

مهم‌تر از همه، تمام این عناصر لحن را برای تعامل بازدیدکنندگان با وب سایت شما تعیین می‌کنند.

نحوه استفاده از روانشناسی طراحی سایت

اکنون متوجه شدید که چرا دانستن اصول روانشناسی انسان در طراحی سایت ضروری است. بیایید ببینیم چگونه می‌توانید از آن استفاده کنید!

1- ترتیب روانشناسی طراحی سایت

روانشناسی نشان می‌دهد که چگونه این عناصر زیر بر بازدیدکنندگان شما تأثیر می‌گذارند:

  1. شباهت؛ افراد اشیاء مشابه را به عنوان یک مفهوم یا حداقل بخشی از یک مفهوم درک می‌کنند.
  2. نزدیکی؛ چیزهای نزدیک به یکدیگر به عنوان بخشی از یک گروه تلقی می‌شوند.
  3. تداوم؛ شما می‌خواهید نگاه بازدید کننده شما به طور طبیعی از یک عنصر به عنصر دیگر منتقل شود.
  4. بسته شدن ؛ شیئی که کاملاً بسته نیست هنوز به عنوان یک کل درک می‌شود زیرا مغز افراد همیشه شکاف‌ها را پر می‌کند.
  5. شکل و زمین؛ افراد تصاویر را به اشیاء اصلی که به آنها نگاه می‌کنند (شکل) و سایر عناصر (پس زمینه) ساده می‌کنند.
  6. اشیاء مشابه گروه‌بندی می‌شوند: توجه کنید که چگونه سه تصویر اول جوانان شاد را در محیط‌های مختلف حرفه‌ای نشان می‌دهد.

این تصاویر در نزدیکی کلیدواژه‌های خاصی قرار می‌گیرند: جوانانی که می‌خندند، درست در کنار «کاوش در فرصت‌ها» قرار می‌گیرند؛ بنابراین، مشاغل هدف با شادی و شانس آینده شما مرتبط است.

رنگ‌ها، فونت‌ها و فاصله‌ها یک انتقال صاف را امکان‌پذیر می‌کنند: کاربران هدایت می‌شوند تا به پایین پیمایش ادامه دهند و از یک بخش صفحه وب به بخش بعدی بروند. همچنین، توجه داشته باشید که چگونه هر بخش موضوع خاص خود را دارد که بر روی مزایای مشاغل هدف متمرکز است.

رنگ‌های متضاد (نارنجی، سفید، بنفش، و غیره) از تکنیک شکل و زمین استفاده می‌کنند: بنابراین، تمرکز بر یک بخش باعث می‌شود قسمت‌های دیگر بخشی از پس‌زمینه شوند. فایده اینجا این است که توجه شما به یک میلیون قطعه تقسیم نمی‌شود. شما می‌توانید در یک زمان روی یک چیزتمرکز کنید و بفهمید که تارگت جابز می‌خواهد به شما بگوید.

روانشناسی طراحی سایت

2- اشکال در روانشناسی طراحی سایت

هر شکل یک ارتباط ناخودآگاه متفاوت دارد:

  1. مثلث‌ها و مربع‌ها نشان دهنده حرفه‌ای بودن، قدرت و قدرت هستند.
  2. دایره‌ها، بیضی‌ها و مربع‌ها نماد روابط، عشق و اتحاد هستند.
  3. خطوط افقی حس آرامش و اجتماع را القا می‌کند.
  4. خطوط عمودی نشان دهنده قدرت و عمل است.
  5. در روانشناسی طراحی سایت حرفه‌ای همه چیز اجتماع و آرامش را به نمایش می‌گذارد، از لوگوی گرد گرفته تا خطوط افقی که هر بخش را محدود می‌کند.

اما این وب سایت هر چیزی جز کسل کننده است. توجه کنید که چگونه هر دکمه CTA (“بیشتر بدانید”، “اکنون ثبت نام کنید”) با یک فلش کوچک دنبال می شود. این شکل از یک زاویه مربع استفاده می کند که توسط بدنه فلش به دو زاویه حاد تقسیم شده است. به این ترتیب، هر چند کوچک، فلش نشان دهنده عمل و قدرت است. علاوه بر این، بخش ها در مربع مرتب شده اند، که دوباره نماد تصمیم و قدرت است.

3- فضا در روانشناسی طراحی سایت

  1. مهم نیست که کسب و کار شما در چه صنعتی است، فضا در طراحی سایت ضروری است. صفحات وب خود را شلوغ نکنید حتی اگر انگیزه طبیعی شما تاحدامکان اطلاعات بیشتری را در خود جمع کند.
  2. از فضای سفید فراوان استفاده کنید و سعی کنید رویکردی مینیمال داشته باشید. نقطه فروش منحصر به فرد را در هر صفحه شناسایی کنید و به افراد کمک کنید روی آن تمرکز کنند.
  3. فضاهای سفید هر عنصر ضروری را جدا کنید، در این صورت هر بخش به‌وضوح ارائه می‌شود.
  4. از رویکرد فضای سفید مشابهی برای طراحی خود استفاده  کنید، چرا که بازدیدکنندگان وب سایت می‌توانند آنچه را که می‌خواهند با سهولت بیشتری پیدا کنند و به طور کلی بسیار تمیزتر به نظر می‌رسد.

روانشناسی طراحی سایت

4- رنگشناسی در روانشناسی طراحی سایت

رنگ‌های مناسب می‌توانند توجه را به خود جلب کنند، علاقه را حفظ کنند و حتی منجر به عمل شوند. علاوه بر این، رنگ شناخت برند را تا 80 درصد افزایش می‌دهد. رنگ حداقل چیزی است که باید در نظر بگیرید:

هدف شما

 می‌خواهید بازدیدکنندگان در صفحه شما چه کاری انجام دهند؟ برای مثال، اگر می‌خواهید بازدیدکنندگان فرمی را پر کنند، ممکن است بخواهید از رنگی استفاده کنید که برجسته باشد و به‌راحتی قابل‌مشاهده باشد. اگرچه آبی امن‌ترین انتخاب است زیرا بیشتر موردپسند است، اما رنگ قرمز باعث اعمال بیشتر می‌شود.

مخاطبان شما

فرهنگ‌ها با رنگ ارتباط متفاوتی دارند. به‌عنوان‌مثال، در دنیای غرب، رنگ سفید نشان‌دهنده خلوص است. بااین‌حال، رنگ سفید در آسیا با مرگ و سوگواری همراه است.

حالتی که می‌خواهید ایجاد کنید

  1. آیا می‌خواهید وب سایت شما حرفه‌ای باشد؟ آرامش و آرامش؟ هیجان‌انگیز و پرانرژی؟ می‌خواهید برند شما چگونه شناخته شود؟
  2. بنفش و نارنجی تضاد جذابی ایجاد می‌کنند که بازدیدکنندگان را در جهت درست راهنمایی می‌کند.
  3. بنفش نشان‌دهنده آرامش، شجاعت و خرد است و یک رنگ عالی برای پس‌زمینه شما است زیرا بسیار جذاب است.
  4. برخی از رنگ و فضای سفید برای نمایش محتوای تولید شده توسط کاربر در صفحه وب خود استفاده می‌کنند.

روانشناسی طراحی سایت

5- پوشش پیج و تایپوگرافی در روانشناسی طراحی سایت

یک طراحی سایت خوب مانند یک لباس خوب است: باید چشم‌نواز باشد اما نه بیش از حد.

در مورد فونت‌ها هم همین‌طور است، درحالی‌که یک وب سایت باید از حروف چاپی مختلفی برای افزایش علاقه استفاده کند، استفاده از آنها در حد اعتدال ضروری است. تعداد بسیار زیاد فونت‌های مختلف می‌تواند خسته‌کننده باشد و سایت شما را به‌هم‌ریخته نشان دهد.

در عوض، روی استفاده از چند نوع حروف مهم در سراسر سایت خود تمرکز کنید و از تغییرات (مانند حروف برجسته یا ایتالیک) برای افزایش جذابیت بصری استفاده کنید. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید از یک تایپ برای سرفصل‌های خود و از یک تایپ برای متن اصلی خود استفاده کنید.

فراتر از ظاهر ساده، فونت‌ها همچنین می‌توانند برای راهنمایی کاربران به سمت انجام اقدامات خاص استفاده شوند. از سوی دیگر، اسکریپت‌ها و فونت‌های تزئینی برای سرفصل‌ها یا فراخوان‌ها مناسب‌تر هستند، زیرا به جلب‌توجه به عناصر ضروری در صفحه کمک می‌کنند.

نتیجه

اگر می‌خواهید توجه بازدیدکنندگان وب سایت خود را حفظ کنید، علاقه خود را حفظ کنید و به اقدام منجر شوید، استفاده از اصول طراحی بالا ضروری است. با استفاده از فضا، حروف، چینش، اشکال و رنگ‌ها در طراحی سایت خود، می‌توانید وب سایتی ایجاد کنید که هم از نظر بصری جذاب باشد و هم در انتقال پیام شما مؤثر باشد.

با این حال، این اصول فقط دستورالعمل هستند. شما باید شجاع باشید و از شهود خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هدف طراحی وب، صحبت‌کردن با مخاطبان با استفاده از زبان آنهاست.

 

درباره نویسنده

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *